Gevraagd: bijdragen CROW-publicatie

dinsdag 29 juni 2010
timer 3 min
Uw bijdrage gevraagd: maatregel(en) voor CROW-publicatie In opdracht van het CROW schrijft XTNT een op de praktijk gerichte CROW-publicatie met handvatten voor gemeenten om het aantal korte autoritten te verminderen. Deel uw kennis over concrete maatregelen uit de praktijk (toegepast in 2009 of 2010) die gericht zijn op het verminderen van korte autoritten (maximaal 7,5 km).
Gevraagd: bijdragen CROW-publicatie

 

Verminderen korte autoritten


Het autoverkeer stoot lokaal veel schadelijke stoffen uit, zoals fijn stof en NO2. Eén van de mogelijkheden voor het verbeteren van de luchtkwaliteit is daarom het verminderen van het aantal (vervuilende) autoritten. Bijna 70% van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer: dit zijn de zogenaamde korte ritten. Juist hier liggen goede kansen om de luchtkwaliteit te verbeteren. In opdracht van het CROW schrijft XTNT een op de praktijk gerichte CROW-publicatie met handvatten voor gemeenten om het aantal korte autoritten te verminderen.


Bestaande maatregelen


Belangrijk onderdeel hiervan is een inventarisatie van bestaande maatregelen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan maatregelen gericht op het stimuleren van alternatieven (zoals fiets, OV of lopen), het verminderen van de noodzaak om te verplaatsen met de auto (nieuwe werken, nieuwe winkelen), et cetera. Het type maatregelen waarnaar XTNT op zoek is, is divers. Het gaat onder meer om maatregelen op het gebied van communicatie en marketing, juridische maatregelen, fysieke aanpassingen/verbeteringen aan het huidige infra-/verkeerssysteem, et cetera.


Deel uw kennis


Om de inventarisatie zo compleet mogelijk te krijgen, doet het adviesbureau een beroep op u. Hebt u voorbeelden van concrete maatregelen uit de praktijk (toegepast in 2009 of 2010) die gericht zijn op het verminderen van korte autoritten (maximaal 7,5 kilometer)? Deel dan, gelieve voor 1 juli 2010, uw kennis door:


Waarom juist korte ritten verminderen?


Juist bij korte ritten bestaan goede kansen om luchtkwaliteit te verbeteren:
  • Door de geringe afstand kunnen veel van deze ritten worden vervangen door niet of minder vervuilende modaliteiten (fiets, OV, lopen).
  • Korte ritten zijn relatief vervuilend omdat ze met een koude motor worden uitgevoerd en er veel wordt opgetrokken en afgeremd.
  • Veel van deze ritten vinden binnen de stedelijke omgeving plaats waardoor het effect op de lokale luchtkwaliteit relatief groot is.


Vervolg op inventarisatie in 2008


Deze inventarisatie is een vervolg op een inventarisatie van kansrijke maatregelen in de stedelijke omgeving uit 2008. De belangrijkste maatregelen (de top 10) hadden toen betrekking op:
  • Het stimuleren van de fiets (voorrang bij VRI's, goede en veilige fietsroutes, inrichting rondom scholen verbeteren voor langzaam verkeer, onderhoud van fietsvoorzieningen, gratis en goede fietsstallingen, kinderen/allochtonen zelf laten fietsen);
  •  Het demotiveren van het gebruik van de auto (afsluiten wegen en doorgangen voor auto's, parkeerregulering);
  • Het bieden van overige services (bezorgdiensten).

Terug naar overzicht nieuws >>>