Glasheldere routes voor het landbouwverkeer

maandag 10 januari 2011
timer 3 min
  Kan in uw gemeente het landbouwverkeer overal rijden? Krijgt u vaak klachten over landbouwverkeer in relatie met de verkeersveiligheid en leefbaarheid? In de gemeente Asten is voor de bereikbaarheid van de glastuinbouw een vernieuwend proces doorlopen.
Glasheldere routes voor het landbouwverkeer

Veel waarde


Het resultaat leidt het verkeer van en naar de landbouwbedrijven in goede banen en verbetert de leefbaarheid voor de woonkern Heusden. Dit alles met beperkte inzet van financiële middelen. De woonomgeving hecht veel waarde aan verkeersveiligheid en leefbaarheid. Landbouwverkeer door woonkernen en op recreatieve routes in het buitengebied zien we dan ook snel als ongewenst. Voor de landbouwbedrijven is echter een goede bereikbaarheid van belang voor hun bedrijfsvoering. Bij het nemen van maatregelen maken wegbeheerders keuzes tussen enerzijds maatschappelijke aspecten en anderzijds bedrijfseconomische aspecten. Op dit moment is bij meerdere gemeentes de ontwikkeling van landbouwontwikkelingsgebieden (LOG) zeer actueel. Dit zijn gebieden waar intensieve veeteelt en andere vormen van landbouw wordt toegestaan. Door deze ontwikkeling wordt in het buitengebied de tegenstelling in belangen groter en problematischer.

Aanpak vanuit samenwerking


Naast het seizoensgebonden landbouwverkeer rijdt ook dagelijks vrachtverkeer van en naar de bedrijven. Denk hierbij aan melkwagens en leveranciers van voer. Het verzoek vanuit de leefomgeving is vaak om te kijken naar mogelijkheden om dit vrachtverkeer te weren. Daarvoor worden verboden en fysieke beperkingen ingezet. Maar met deze beperkingen ondervinden landbouwbedrijven en de leveranciers hinder in hun bedrijfsvoering. Het door Exante doorlopen proces in de gemeente Asten is anders. Deze aanpak gaat uit van de wensen en doelen van alle belanghebbenden. Door samen om tafel te zitten, ontstaat wederzijds respect voor deze verschillende belangen en problemen.

Werkgroep


In Asten is een werkgroep in het leven geroepen, waarin zowel de landbouwsector, de gemeente en de dorpsraad vanuit eigen belangen de gewenste routes definiëren. De overeengekomen routes vormen een gedragen basis voor de uitwerking van eventuele maatregelen. Dit alles leidt tot nieuwe inzichten in de inrichting en gebruik van de infrastructuur in het buitengebied.

Aanpak vanuit de ruimte


Naast het proces is ook de problematiek inhoudelijk anders aangepakt. In plaats van knelpuntgericht te denken, zijn de mogelijkheden van de openbare ruimte in kaart gebracht. Daarbij vormen civieltechnische en landschappelijke aspecten de uitgangspunten voor eventuele maatregelen. Dure investeringen in nieuwe infrastructuur zijn niet altijd noodzakelijk. Met deze inventarisatie wordt duidelijk dat de huidige ontsluitingen vaak een basis bieden om de bereikbaarheid van de bedrijven en leefbaarheid van de woonkernen te verbeteren.

Routes aantrekkelijker maken


Bij het vaststellen van de maatregelen is de eerste insteek om de overeengekomen routes aantrekkelijker te maken. Denk hierbij aan het snoeien van groen voor de doorgang, de aanleg van passeerhavens en het bewegwijzeren van de routes. Uiteindelijk blijkt dat met relatief kleinschalige maatregelen de bereikbaarheid voor de glastuinbouwbedrijven en de leefbaarheid in de woonkern verbetert. Een win-win situatie, waarbij inzicht voor elkaars belangen leidt tot een beter gebruik en inrichting van de openbare ruimte in het buitengebied.

Vernieuwend proces


Kan in uw gemeente het landbouwverkeer overal rijden? Krijgt u vaak klachten over landbouwverkeer in relatie met de verkeersveiligheid en leefbaarheid? In de gemeente Asten is voor de bereikbaarheid van de glastuinbouw een vernieuwend proces doorlopen. Het resultaat leidt het verkeer van en naar de landbouwbedrijven in goede banen en verbetert de leefbaarheid voor de woonkern Heusden. Dit alles met beperkte inzet van financiële middelen.

Tekst: Sebastiaan Dommeck-Exante

Meer lezen? Het volledige artikel vindt u in Verkeer in Beeld Magazine #6 2010.




Terug naar overzicht nieuws >>>