Green Car Solution

dinsdag 9 maart 2010
timer 6 min
is een nieuw leaseprogramma dat moet zorgen voor groene wagenparken en aantoonbare CO2 reductie. Het product draagt de goedkeuring van Stichting Natuur en Milieu. Algemeen directeur Richard Sikkel van Athlon Car Lease implementeerde zijn eigen product in zijn eigen organisatie.  
Green Car Solution

Momenteel leasen 86 werknemers voor weinig geld een superzuinige auto. Productmanager Pieter Attema vertelt: “Werknemers zijn met dit nieuwe plan goedkoper uit. Maar ze moeten wel meer moeite doen.”

Eerst de privé-auto verkopen


De belangrijkste voorwaarde voor deelname is dat de werknemer zijn of haar privé auto waarmee veel zakelijke kilometers worden gereden, verkoopt. Zonder vrijwaringsbewijs geen groene lease auto. En dan zijn er nog de maximeringen voor het aantal zakelijke en privé kilometers, met een hoge kilometerprijs in geval van overschrijding. Attema: “De bedoeling van dit programma is dat er niet alleen meer groene auto's op de weg te vinden zijn, maar ook dat het aantal auto's, files en gereden kilometers niet toeneemt. Deelnemers moeten bijhouden hoeveel kilometers ze rijden. Als ze de afgesproken norm naderen, dan worden ze met bepaalde maatregelen gestimuleerd om de trein te pakken. Alleen met nageleefde afspraken kunnen we daadwerkelijk de CO2-uitstoot en files verminderen.”

Stichting Natuur en Milieu


Athlon liet Stichting Natuur en Milieu de Green Car Solution doorlichten. De Stichting legde daarbij de nadruk op het toetsen van de voorwaarden. Natuur en Milieu heeft openlijk haar naam aan het product verbonden. Werkgever en werknemer ontvangen een officieel groencertificaat bij aanvang van het leasecontract. Om dit certificaat te behouden moet aan de voorwaarden worden voldaan. Wanneer bij de jaarlijkse audit blijkt dat dit niet het geval is, neemt de stichting het certificaat weer af van de werknemer en moet de werknemer de kosten die de werkgever dat jaar heeft betaald, terugbetalen.

“Een kilometer in de trein levert ons in deze tijden meer op dan een kilometer in de auto.”


In bepaalde gevallen kan ook de werkgever zijn certificaat en contract worden afgenomen. Attema: “Stichting Natuur en Milieu stimuleert ons en de deelnemers om erboven op te zitten, om echt een samenwerking aan te gaan.” Of al die strenge regels niet afstotend werken? De productmanager verbetert: “Het zijn niet zozeer regels, het zijn overeenkomsten die niet alleen beperkend maar ook heel stimulerend kunnen werken. Neem bijvoorbeeld het Save Lease programma.”

Duurzaam Mobiliteitsplan


Green Car Solution maakt onderdeel uit van het vijf stappen tellende Duurzaam Mobiliteitsplan dat Athlon heeft opgesteld. Een zuinige auto is stap 3. Save Lease, een programma waarmee autorijders gestimuleerd worden om zuinig te rijden, is stap 4. Attema: “Met de MTC tankkaart monitoren we een half jaar lang het tankgedrag van de deelnemer. Aan de hand van die gegevens worden indexcijfers berekend en vastgelegd. Wanneer de autorijder een besparing realiseert, ontvangt hij spaarpunten waarmee cadeaus in de Save Lease webshop kunnen worden besteld. Wij adviseren bedrijven dan ook om werknemers deel te laten nemen aan de cursus 'zuinig rijden', want het kan werkgever en werknemer flinke besparingen opleveren. Besparingen waarmee uiteindelijk bijvoorbeeld de Green Car Solution kan worden betaald.” Het op deze manier investeren van besparingen in meer CO2 reducerende maatregelen staat geformuleerd als stap 5 van het Duurzaam Mobiliteitsplan.


Liever de trein


Stap 1 en 2 van dat plan leveren eigenlijk de grootste winst op. De eerste vraag die Athlon tegenwoordig stelt aan nieuwe potentiële klanten luidt: is reizen eigenlijk wel nodig? In veel gevallen kan thuis worden gewerkt of in dichterbij gelegen Regus flex-kantoren. Deze kantoren zijn verspreid over heel Nederland en bieden een professionele werkomgeving, mét alle benodigdheden van dien, zonder onnodig veel kilometers op de weg. De tweede vraag is of de auto wel het beste vervoersmiddel is. Soms zal een slim geplande treinreis misschien iets langer duren, maar wel veel meer productiviteit opleveren aangezien de werknemer kan werken tijdens de rit. Deze eerste stappen in het model lijken vreemde initiatieven voor een autoleasebedrijf, maar schijn bedriegt. “Wij zijn samenwerkingen aangegaan met Regus en met de NS”, verklaart Attema. “Voor relatief lage bedragen kunnen wij werkgevers het gebruik van Regus flex-kantoren en NS Business Cards aanbieden. Met die kaart kan de reis van deur tot deur, inclusief trein, OV-taxi of –fiets, busreis en parkeerkosten met veel gemak worden betaald. In alle eerlijkheid levert een kilometer in de trein ons in deze tijden meer op dan een kilometer in de auto”, bekent Pieter Attema.


“In een jaar tijd zorgt de gemiddelde deelnemer voor een CO2 reductie die gelijk is aan het werk van 875 bomen.”  



CO2 reductie


Athlon liet onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft het Duurzaam Mobiliteitsplan analyseren. Conclusie: het plan levert aantoonbare CO2 reductie op. In het rapport staat te lezen dat een gemiddelde 'vervuilende' auto een uitstoot heeft van 180 gram CO2 per kilometer. Een schone auto, zoals de Citroen C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo die Athlon aanbiedt, stoot gemiddeld 110 gram uit. Per jaar rijdt 'de Nederlander' 15.000 kilometer. Omdat een deelnemer verplicht wordt zijn privé auto van de hand te doen, levert het plan per jaar een reductie op van 1.050.000 gram CO2. Voor een duidelijk beeld: om deze hoeveelheid CO2 om te zetten in zuurstof hebben 875 bomen ongeveer een jaar de tijd nodig.


Investering vereist


Het plan levert niet alleen vermindering van CO2 en files op, maar bespaart ook geld. “Werknemers zijn goedkoper uit”, aldus Attema, “omdat met hun eigen bijdrage van €150,- alle mogelijke kosten zijn gedekt, van verzekering en afschrijving tot onderhoud en brandstof. En aangezien de eigen bijdrage hoger ligt dan de fiscale bijtelling op deze auto's, betalen werknemers netto geen bijtelling.” Werkgevers moeten aanvankelijk wel bereid zijn een investering te doen van zo'n €70,- per maand. “Maar daar komen geen extra kosten meer bij en brandstofbesparingen gaan hier nog af”, vult Attema vlug aan. “Op de lange termijn kan dat een algehele besparing opleveren.”


Mobiliteitsprovider


Strenge controles, meer werk voor de accountant en aanvankelijk meer kosten: waarom zouden werkgevers dan toch deelnemen aan Green Car Solution en het Duurzaam Mobiliteitsplan? Attema weet het wel: “Onze salesafdelingen krijgen ontzettend veel vragen binnen van geïnteresseerde bedrijven en instanties. De overheid en bedrijfswereld houden zich steeds meer bezig met duurzaamheid en verantwoording ten opzichte van het milieu. Het groencertificaat is een perfecte manier om aan de buitenwereld te bewijzen dat ze zich daadwerkelijk hard maken voor deze doelen. Het Duurzaam Mobiliteitsplan sluit ook nog eens naadloos aan op de plicht van overheidsinstanties om duurzaam in te kopen. Andere belangrijke maatschappelijke vraagstukken zoals filebestrijding, mobiliteit en productiviteit, zien we ook steeds vaker geformuleerd in de doelstellingen van bedrijven en gemeenten. Het Duurzaam Mobiliteitsplan biedt dan praktische handvatten. Eigenlijk worden we steeds minder een autoleasebedrijf en meer een mobiliteitsprovider.”