Herinrichting met Shared Space

woensdag 11 augustus 2010
timer 4 min
De gemeente Hardenberg richt een belangrijke verkeers- en winkelader in volgens het Shared Space-principe. De herinrichting in Dedemsvaart is begonnen op 23 augustus en wordt tot april 2011 in zes fases uitgevoerd. Zodoende proberen de gemeente Hardenberg en aannemer Lareco de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Herinrichting met Shared Space

{igallery 74}

Herinrichting met Shared Space

De gemeente Hardenberg richt een belangrijke verkeers- en winkelader in volgens het Shared Space-principe. De herinrichting in Dedemsvaart is begonnen op 23 augustus en wordt tot april 2011 in zes fases uitgevoerd. Zodoende proberen de gemeente Hardenberg en aannemer Lareco de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Waarom Shared Space?


De gemeente heeft in haar meerjarenprogramma ambities geformuleerd ten aanzien van veiligheid en openbare ruimte.  Er wordt gestreefd naar een veilige en leefbare woonomgeving en naar het verminderen van het aantal regels, maar wel met striktere handhaving. De ambitie is dat de fysieke openbare ruimte en de voorzieningen die zich daarin bevinden, schoon, heel en veilig zijn. Tevens wordt gestreefd naar de verbetering van de verkeersveiligheid waarbij het aantal slachtoffers met lichamelijk letsel op gemeentelijke wegen daalt met 5 procent. Hardenberg heeft gekozen voor de toepassing van Shared Space, omdat de gemeente van mening is dat het concept en de filosofie van Shared Space een bijdrage kan leveren aan deze ambitie.


Verantwoordelijkheid


Deze nieuwe insteek bevat enkele radicale elementen. De belangrijkste is wel de omkering van de verantwoordelijkheid. Verkeersproblemen worden nu vaak op het bordje van de gemeente gelegd, inclusief het aandragen van oplossingen: bijvoorbeeld dat de gemeente wordt aangespoord tot het aanleggen van verkeersdrempel(s), het plaatsen van borden etc. Bij Shared Space wordt het primaat van de verantwoordelijkheid weer bij de burger/bewoner/winkelier gelegd. Hoe meer de burger/bewoner/winkelier wil, des te meer verantwoordelijkheid hij/zij zelf moet nemen. De rol van de gemeente blijft beperkt tot: de aanpak van excessief verkeersgedrag.

Oorzaak


De legitimatie voor deze omkering van verantwoordelijkheid is dat de burger/bewoner/winkelier die vraagt om maatregelen van de overheid, vaak zelf de veroorzaker van het probleem is. Voorbeelden zijn: gevaarlijk rijgedrag in woonwijken wordt veroorzaakt door eigen bewoners; gevaarlijke verkeerssituaties bij scholen door ouders van scholieren en het bezet houden van parkeerplaatsen voor winkelend publiek door het eigen personeel van de winkels.


Meer dan fysieke inrichting


Door de discussie over het wel of niet handhaven van de blauwe zone, worden we binnen de gemeente Hardenberg vooral geconfronteerd met het feit, dat Shared Space niet alleen gaat over een vernieuwde inrichting van de openbare ruimte, maar ook hoe de kwaliteit van de openbare ruimte in stand blijft, bij voorkeur door de verantwoordelijkheid  voor een groot deel te leggen bij degenen die het aangaat.


Shared Space: andere visie en nieuw proces


Zoals bekend is Shared Space een nieuwe kijk op het verkeer en de mens in het verkeer, dat de nodige inzet en tijd zal vragen om het 'tussen de oren' te krijgen. Dat geldt zowel voor de  gemeente Hardenberg (bestuurders en ambtenaren) als voor de burgers, de bewoners en de winkeliers. Want Shared Space na de fysieke herinrichting is niets anders dan een proces waarbij belanghebbenden regelmatig met de gemeente om de tafel gaan zitten om de voortgang te evalueren, en zo nodig bij te sturen. Na de herinrichting zal immers voorkomen moeten worden dat er een 'terugval' plaats vindt in oude denkpatronen over het verkeer, al was het alleen maar om de kwaliteit van de nieuwe inrichting toekomstbestendig te houden.


Goed bereikbaar


Iedere fase is opgedeeld in twee delen, zodat een zijde van de desbetreffende Julianastraat steeds bereikbaar is en bestemmingsverkeer altijd in één richting door de straat kan rijden. Voor de ingang van de winkels wordt alleen gewerkt als de winkels niet geopend zijn. Zo blijven de winkels tijdens de werkzaamheden goed bereikbaar. Ook blijft steeds 80 procent van de parkeercapaciteit in de Julianastraat in stand.


Voltooiing


De belangrijke verkeers- en winkelader van Dedemsvaart krijgt in de nieuwe situatie aan beide zijden van de weg nieuwe parkeervakken afgewisseld met bomen. Ook het straatmeubilair wordt vernieuwd. Omdat de verkeersfunctie binnen Shared Space minder centraal staat, worden er zo weinig mogelijk verkeersborden geplaatst en markeringen aangebracht. Eind april 2011 moet de herindeling zijn voltooid.

Lees ook: 'Shared Space buiten de bebouwde kom' en 'Shared Space werkt niet'.

 


 

Terug naar overzicht projecten >>>