Hoogwaardig busvervoer met de Veluwelijn

maandag 30 augustus 2010
timer 3 min
Vanaf december 2010 is de Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle operationeel. Forenzen, scholieren, recreanten en ouderen kunnen dan tijdens spitsuren iedere tien minuten instappen in een herkenbare blauwe bus met genoeg comfortabele zitplaatsen.
Hoogwaardig busvervoer met de Veluwelijn

{igallery 73}

Hoogwaardig busvervoer met de Veluwelijn

Vanaf december 2010 is de Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle operationeel. Forenzen, scholieren, recreanten en ouderen kunnen dan tijdens spitsuren iedere tien minuten instappen in een herkenbare blauwe bus met genoeg comfortabele zitplaatsen.

Comfortabel wachten


Wachten gebeurt eveneens comfortabel, in blauw verlichte abri's met zitgelegenheden en actuele reisinformatie. Centraal op de route bevindt zich Transferium Horsthoek met carpoolplein, P+R terrein, fietsenstallingen en actuele reisinformatie. Simone Balhuizen (projectleider), Kees van Heteren (projectmanager Transferium Horsthoek) en Carl Bieker (operationele ondersteuning) schetsen voor Verkeer in Beeld Magazine hoe de Veluwelijn er in december uit zal zien.  

Grote kansen


De HOV lijn biedt grote kansen voor zowel provincie als gemeenten om mensen uit de auto in het OV te krijgen en om de sociale functie van het OV te versterken, vooral voor ouderen en op het platteland. “Onze inzet is een reizigersgroei van 20 procent, drie jaar na de ingebruikname”, concretiseert Balhuizen.

Vraag naar beter busvervoer


De provincie durft haar doelstelling zo hoog in te zetten omdat onderzoek heeft uitgewezen dat er onder de OV-reizigers op dit traject vraag is naar meer en beter busvervoer. Van Heteren: “Diverse onderzoekbureaus hebben onderzoek gedaan naar het nut en de noodzaak van de Veluwelijn. Vooral tijdens de spits hebben reizigers aangegeven lang te moeten wachten en vervolgens vaak geen zitplaats te kunnen bemachtigen. Dat bleek uit enquêtes tijdens lijnonderzoek op lijn 90 en 294.”

Overdekte abri's


Om de bushaltes op de routes bereikbaar, comfortabel en herkenbaar te maken, worden bij iedere opstapplek nieuwe overdekte abri's geplaatst. In de abri kan gezeten worden, maar ook op de door de provincie zelf ontworpen zitkeien. De wachtende reiziger laat zich informeren door de statische en dynamische reisinformatie bij de halte. Op de DRIS-zuilen staan telkens de eerstkomende buslijnen weergegeven met daarachter het aantal minuten dat nog gewacht moet worden. De haltes zelf zijn verhoogd, rekening houdend met de instap voor ouderen en minder validen. Het geheel is wederom duidelijk te herkennen, ditmaal aan de aquablauwe LED-verlichting die is verwerkt in de bestrating, de halteband en de abri. Bieker: “De bestaande haltes zijn als uitgangspunt genomen voor de locaties van de nieuw te realiseren haltes. Uiteraard met inachtneming van specifieke ontwikkelingen, zoals de nieuwe wijk in Epe. Aangezien niet iedere bestaande locatie de ruimte biedt voor bijvoorbeeld de fietsenstallingen, worden enkele haltes verplaatst.”

Het volledige artikel leest u in Verkeer in Beeld Magazine editie 4.
Lees voor meer informatie over de Veluwelijn de nieuwsbrieven van juli 2009 en maart 2010.


 
 

Terug naar overzicht projecten >>>