Integratie van mobiliteit en RO onontgonnen terrein

vrijdag 6 november 2009
timer 2 min
Integratie van Mobiliteit en RO nog onontgonnen terrein Er is nog veel ruimte voor verbetering wat betreft de integratie van mobiliteitsmanagement (MM) en ruimtelijke ordening (RO) in Europa. Dat meldt het European Platform on Mobility Management naar aanleiding van een analyse binnen het MAX-onderzoekproject naar de RO in tien EU-landen.
Integratie van mobiliteit en RO onontgonnen terrein


Drie soorten landen


In de analyse werd gekeken naar de mate waarin duurzame mobiliteit werd aangeduid als een doel van de RO en naar het gebruik van bestaande mogelijkheden om MM in de plannen te integreren. Drie verschillende soorten landen konden worden geïdentificeerd; landen waar MM vrijwel niet geïntegreerd werd in de plannen, landen waar integratie alleen plaatsvond op beleidsniveau en sporadisch in de uitvoering en landen met een meer consistente integratie in zowel beleid als praktijk.

Politieke wil


De laatstgenoemde situatie bleek vooral het resultaat van politieke wil om verschillende niveaus van beleid te laten samenwerken, in combinatie met het creëren en/of gebruiken van tools die integratie van mobiliteitsmanagement en ruimtelijke ordening bevorderen. De meeste RO plannen die werden geanalyseerd boden verscheidene mogelijkheden tot integratie, echter maar landen pakten deze kansen op. Helaas kwam ook Nederland in de analyse matig uit de bus.

Parkeren grootste knelpunt


Volgens het rapport is een van de grootste knelpunten in Europa het ontbreken van maximum parkeernormen. Projectontwikkelaars zien weinig noodzaak om in te zetten op beperking van automobiliteit. Goede voorbeelden van ruimtelijk beleid gericht op het beperken van automobiliteit zijn erg gefragmenteerd. Zwitserland dient in het rapport als gidsland, met als succescase Sihlcity in Zürich.
 

Best Practice: Sihlcity

\"sihlcity.jpg\"
Sihlcity is een leisuregebied met winkels, bioscoop, hotel en welness. Per dag bezoeken 19.000 mensen dit gedeelte van Zürich dat 2300 werkplekken telt. In de ontwikkelingsovereenkomst is vastgelegd dat de eigenaar van een bedrijf betaalt voor de exploitatie van een bus- en tramlijn, aanleg van 600 fietsparkeerplekken, aansluiting op het wegennet, maximaal 850 betaalde parkeerplaatsen, maximaal 8800 autoverplaatsingen per dag, ruimtereservering voor deelauto's en een bezorgdienst.
 
Lees hier het rapport van het hele EPOMM onderzoek of bekijk de tools die binnen het MAX onderzoekproject zijn ontwikkeld voor het integreren van mobiliteit en ruimtelijke ordening.