Jarenlange bezuinigingen OV dragen bij aan fileleed

donderdag 25 maart 2010
timer 3 min
Jarenlange bezuinigingen OV dragen bij aan fileleed Door jarenlange bezuinigingen op het regionaal openbaar vervoer (OV) is de filedruk flink toegenomen. Structurele extra investeringen in het OV zijn noodzakelijk om meer reizigers in het OV te krijgen en het fileleed aan te pakken.
Jarenlange bezuinigingen OV dragen bij aan fileleed

 

Deze conclusie trekt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) op basis van het onderzoek 'Financiering van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer' dat in opdracht van de lobby-organisatie werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksinstituut NEA.

Halvering rijksbijdrage


Sinds 1980 is de exploitatiebijdrage van de overheid aan het regionaal openbaar vervoer gehalveerd: van 0,55% van het totale nationale inkomen naar 0,27%. De focus lag de laatste jaren juist op de rol van de marktwerking binnen het OV en het onafhankelijk maken van het OV van rijkssubsidies. Berekend is dat zonder deze bezuinigingen, de rijksbijdrage aan het vervoer jaarlijks zo'n 1 miljard hoger zou zijn uitgevallen. KNV stelt dat door het jarenlang achterblijven van OV-budgetten de filedruk flink is toegenomen en ook de komende jaren zal blijven toenemen.

Structurele verhoging overheidsbijdrage


Deze ontwikkeling baart KNV zorgen. \"We moeten ingrijpen. De files drukken zwaar op onze economie en hebben ernstige gevolgen voor ons milieu. Wanneer de overheidsbijdrage aan het OV echter structureel wordt verhoogd in combinatie met de invoering van de kilometerheffing, kunnen we de filedruk in de spits met 50% terugdringen\", concludeert KNV-directeur Ad Toet uit het onderzoek van NEA.

Investeren of bezuinigen?


KNV stelt dat de komende regering moet keuzes maken over ingrijpende bezuinigingen op overheidsuitgaven. Toet: \"Bezuinigen op het OV lijkt op het eerste gezicht al snel een aantrekkelijke optie, maar leidt tot toenemende filekosten. Het uitstellen van een investering met een goed rendement is geen besparing, maar juist een verlies van inkomsten. Een duurzaam en robuust vervoerssysteem is een voorwaarde voor herstel van onze economische groei.\"

Visie Regionaal OV


Verkeer en Waterstaat erkent dat het Regionaal openbaar vervoer de potentie heeft om een deel van de groeiende mobiliteitsbehoefte op te vangen en dat daarvoor een flinke kwaliteitsslag nodig is. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft de ambitie uitgesproken dat het ROV in 2028 van topkwaliteit is. Dat betekent dat het ROV een aantrekkelijk en volwaardig alternatief moet zijn waar reizigers graag voor kiezen. Hoe het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit wil bereiken, staat beschreven in de visie Regionaal Openbaar Vervoer, die het ministerie medio 2010 uitbrengt, samen met provincies, stadsregio's, gemeenten, vervoerbedrijven en consumentenorganisaties.

Download hier het NEA rapport 'Financiering van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer'.

Download hier het advies van de raad V & W uit 2009: 'Ondernemend regionaal openbaar vervoer voor meer reizigers. Een advies over reizigersgroei door modernisering van de toepassing van het concessiestelsel.'