Koepelorganisatie Fietsplatform vraagt om samenwerking tussen beleidssectoren en fietsgebieden

maandag 10 oktober 2022

De koepelorganisatie Fietsplatform vraagt samen met ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU aandacht voor meer samenwerking tussen fietsbeleidssectoren en fietsgebieden. Volgens hen is er veel winst te behalen voor het (recreatieve) fietsen door meer afstemming en samenwerking tussen beide partijen. 

De organisaties zien vooral kansen wanneer je het beleid en de bestaande middelen voor routerecreatie te koppelen aan mobiliteitsbeleid. "Met een integrale visie op fietsen en fietsinfrastructuur - of beter: actieve mobiliteit - kan gericht worden geschakeld met omgevingsbeleid. Idealiter wordt deze visie ook ondersteund vanuit sportbeleid en het streven om mensen meer te laten bewegen" aldus Eric Nijland, directeur van Fietsplatform. 

Doordat Nederland binnen 10 jaar een miljoen woningen wil realiseren en deze bijna allemaal binnen stedelijk gebied liggen, zorgt dat voor de nodige verplaatsingen. Deze verplaatsingen oefenen druk uit op de bereikbaarheid van de stedelijke omgeving, maar ook op de bereikbaarheid van landelijk gebied. Wat daarbij helpt is een leefomgeving die beweegvriendelijk is ingericht. Veilig en aantrekkelijk fietsen helpt daarbij.

Er bestaan al doorfietsroutes, deze worden ook wel snelfietsroutes genoemd. Doorfietsroutes zijn regionale fietsroutes waardoor je comfortabel en zonder oponthoud van A naar B kunt fietsen. Deze zijn al ontwikkeld om woon- en werkverkeer te stimuleren om op de fiets te stappen. Volgens Fietsplatform is deze opvatting achterhaald: "Waar de route voor de fietsforens zorgt voor een betere bereikbaarheid, is het voor de recreatieve fietser de manier om comfortabel door het landelijk gebied te fietsen." Als voorbeeld wordt het 17 kilometer lange RijnWaalpad gebruikt. Dit fietspad ligt tussen Arnhem en Nijmegen en verbindt de twee steden en de tussenliggende plaatsen. In het weekend is het er drukker dan doordeweeks, wat laat zien dat de route recreatief vaker wordt gebruikt dan voor fietsforensen. 

Utilitaire fietsers blijken 10 tot 15% om te willen fietsen langs een aangenamere route om op hun bestemming te komen. Recreatieve fietsers stappen überhaupt niet op de fiets wanneer de route onaangenaam is. Afgelopen winter werden in de gemeente Houten diverse fietsroutes buiten de bebouwde kom voorzien van een groene inbedding. De Schalkwijkseweg, de Groeneweg en de Oud Wulfseweg kregen een groene metamorfose om de fietsroute nog wat aantrekkelijker te maken. Bomenrijen, houtwallen en heggen kunnen bij stevige wind voor luwte zorgen, bij zon voor schaduw en bij regen voor enige beschutting. Verder dragen ze bij aan het ‘buitengevoel’ van de fietser. Een goed voorbeeld van integraal denken. Een visie die volgens de samenwerkende organisaties nodig is om het recreatief fietsen aangenaam en veilig te houden, en om het fietsgebruik verder te stimuleren.