Leeuwarden bereikbaar door convenant

donderdag 27 mei 2010
timer 3 min
De gemeente Leeuwarden, provincie Friesland en het lokale bedrijfsleven gaan het aantal autokilometers te lijf met een pakket maatregelen om 'het nieuwe werken' te stimuleren. Het convenant dat de partijen daartoe tekenden moet Friesland bereikbaar houden.
Leeuwarden bereikbaar door convenant


Regionaal Convenant Mobiliteitsmanagement Leeuwarden


Als er niks gebeurt, is het verkeer over tien jaar met nog eens 40 procent toegenomen en slibt Leeuwarden nog verder dicht. Veertien grote werkgevers uit Leeuwarden gooien daarom het roer om. Zij tekenden gisteren het Regionaal Convenant Mobiliteitsmanagement Leeuwarden, samen met de gemeente Leeuwarden, de provincie Fryslân en voorzitter Lodewijk de Waal van de landelijke taskforce Mobiliteitsmanagement. Samen willen ze het aantal kilometers in de spits de komende jaren met 5 procent terugdringen, met een belangrijke rol voor Het Nieuwe Werken.

Het Nieuwe Werken


In het covenant staan afspraken over het 'nieuwe werken', waarbij werknemers gestimuleerd en ondersteund worden om tijd- en plaats onafhankelijk te werken. Maar ook maatregelen zoals e-conferencing, parkeermanagement (parkeren vanuit transferia en P+R), persoonlijk mobiliteitsbudget in plaats van reiskostenvergoeding, carpoolen en bedrijfsgebonden fietsenplannen vallen binnen het convenant.


Camera's om files te spotten


Camera's aan de invalswegen rond Leeuwarden om te zien of er een file staat op weg naar huis. Dat - al vaker genoemde - plan van mobiliteitsmakelaar Martin Dijkstra moet helpen het verkeer in de spits te laten afnemen. Werknemers kunnen dan vanaf hun werk kijken wanneer  ze het beste naar huis kunnen gaan. Verder moet de gemeente transferia met hoogfrequente buslijnen inzetten.


Initiatief van lokale bedrijven


Het initiatief gaat uit van het Centraal Justitieel Incassobureau en zorgverzekeraar De Friesland, twee grote werkgevers die gevestigd zijn in Leeuwarden. ”Onze werknemers kwamen steeds moeilijker de stad in en hebben grote problemen met het vinden van een parkeerplek”, vertelt unitmanager Peter Tanghe van het CJIB. “We gingen alle burenwerkgevers langs, op zoek naar een oplossing. Maar als je wat wilt zal je zelf wat moeten doen.” Nu heeft het CJIB een voorbeeldfunctie in Fryslân als het gaat om mobiliteitsmanagement. Van de 1450 werknemers hebben er 350 geen kantoorplek meer nodig. Het CJIB heeft daardoor een compleet gebouw kunnen afstoten.

Rendementsverhoging


De werkgevers zijn ervan overtuigd dat telewerken nu echt de toekomst heeft. “Wij zouden ons nooit ergens aan verbinden, als er niet iets te halen valt. 20 procent rendementsverhoging word je bijna gratis aangereikt”, zei Jan Willem Lobeek van werkgeversorganisatie VNO/NCW Noord. Daarvoor moeten sommige werkgevers nog wel de knop omzetten, besefte gedeputeerde Adema. “Zo nieuw is het nieuwe werken niet meer. Het wantrouwen is echter groot, werkgevers wilden weten hoe je controleert dat er thuis op een efficiënte manier gewerkt wordt. Maar een goede werkgever wéét wat zijn werknemer hoort te produceren.”

CO2-uitstoot


Op vijf plekken in Leeuwarden wordt er straks aan de bereikbaarheid gewerkt (Haak, Drachtstercomplex, Heliconweg, westelijke invalsweg en de Tesselschadestraat). Het terugdringen van het broeikaseffect is even zo belangrijk om mobiliteitsmanagement te promoten, zei wethouder Thea Koster. “We zien het als een bijdrage om van Leeuwarden de duurzaamste stad van Nederland te maken.” Volgens De Waal hebben in vijftien regio's inmiddels zo'n zevenhonderd bedrijven met 500.000 werknemers de intentie uitgesproken het werkverkeer terug te dringen.

Vrij-Baan


De samenwerking maakt deel uit van het programma Vrij-Baan, waarin provincie Fryslân, Rijkswaterstaat en gemeente Leeuwarden samenwerken om Fryslân bereikbaar te houden. De provincie en de gemeente steken samen 1,25 miljoen euro in het terugdringen van de drukte in de spits. Ze verwachten eenzelfde investering van het rijk.

Terug naar overzicht nieuws >>>