Maatregelen winterbestendig spoor

dinsdag 5 oktober 2010
timer 2 min
Maatregelen winterbestendige spoorwegen Er wordt gewerkt aan het winterbestendig maken van de Nederlandse spoorwegen. Bij extreem weer wordt bijvoorbeeld een speciale dienstregeling ingezet. Om te onderzoeken of dit ook in de praktijk werkt, wordt op zondag 10 oktober een grootschalige test uitgevoerd. 
Maatregelen winterbestendig spoor

 

Reizen in de sneeuw


NS en Prorail werken samen om treinen en wissels minder gevoelig te maken voor sneeuw en ijzel. Sneeuwvrije perrons en trappen, betere service en reisinformatie liggen in de planning. De uitgewerkte plannen om onder extreme weersomstandigheden de treinen ook te laten rijden maken hier onderdeel van uit. Om te zien of deze speciale dienstregeling ook in de praktijk inzetbaar is, wordt er een grote test uitgevoerd op zondag 10 oktober.

Winterdienstregeling


Bij deze speciale dienstregeling, die naar verwachting 'maar zelden' ingezet hoeft te worden, rijden treinen volgens een 'pendelprincipe'. Bij pendelen rijden de treinen over kortere trajecten heen en weer. Dit maakt de kans klein dat verstoringen leiden tot kettingreacties waar reizigers op andere trajecten last van krijgen. Ook als sneeuw en ijs ernstige overlast veroorzaken. Door de verbeteringen aan onder andere wissels en treinen zal meestal volgens de reguliere dienstregeling kunnen worden gereden.

Onderdeel van groot scala maatregelen


Het pendelplan dat op zondag 10 oktober eenmalig getest wordt, maakt onderdeel uit van een groot scala aan maatregelen. Om het spoor 'winterhard' te maken, wordt € 90 miljoen geïnvesteerd in maatregelen op organisatorisch en infrastructureel vlak en in de treinen. Zo worden er 2300 wisselverwarmers vernieuwd, worden duizend treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs, krijgen vijfhonderd Intercitydubbeldekkers filters, zodat er geen stuifsneeuw in de elektrische installaties kan komen en wordt bij de oudste dubbeldekkers de gehele elektrische installatie vervangen door nieuwe, sneeuwbestendige techniek. Laatste operatie duurt tot 2012, voorgaande maatregelen zijn medio oktober afgerond.

Eigen weerbureau


Vanaf 8 oktober is er een eigen weerbureau voor de spoorsector binnen het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR). Een weerbureau zoals ook de Zwitserse Spoorwegen hebben. Hiervoor wordt alle meteorologische kennis gemobiliseerd (KNMI en Meteo Consult). Weersverwachtingen met grote risicofactoren voor het spoorsysteem worden dan gesignaleerd. Verder zijn de organisaties van plan honderden extra mensen in te zetten.

Bron: ns.nl
 

Terug naar overzicht nieuws >>>