Meer lokaal eigenaarschap, een herverdeling van taken tussen stedelijke en spoorpartijen, innovatief procesmanagement en vooral praktijkexperimenten. Dat zijn de ingrediënten uit het 'Manifest voor spoor en stad' dat op 9 februari in Pakhuis de Zwijger werd gepresenteerd. Het manifest komt voort uit de community Gebiedsontwikkeling Spoor, dat hiermee tien actiepunten onder de aandacht brengt waarmee Transit Oriented Development een stap verder kan komen in Nederland.
'Manifest voor spoor en stad' geeft knooppuntontwikkeling duw in de rug
donderdag 19 februari 2015
3 min
Actiepunten
De actiepunten zijn afkomstig uit verschillende wetenschappelijke onderzoeksprojecten, waarbij ook kennis uit het buitenland is betrokken. In de community of reseach and practice GO Spoor zijn de onderzoeksresultaten en ervaringen uit de praktijk uitgewisseld door verschillende experts uit de wereld van wetenschap, beleid, infrastructuur en gebiedsontwikkeling. De actiepunten zijn gericht aan alle partijen die een bijdrage kunnen leveren aan een betere integratie van ruimte en (OV-)infrastructuur. Edwin van Uum (bureau Noordzuiden) en Jaap Modder (Brainville), de opstellers, lichten toe: 'Het gaat om een verbetering van de quality of life in steden. TOD draagt bovendien bij aan de vitaliteit en veerkracht van stad en regio. Wij zien goede kansen voor innovatie op zowel de drukke, grote railcorridors in Nederland, als bij de middelgrote stations en de kleine stations. Elk type stationsomgeving en gebied heeft zijn eigen sterke punten die kunnen worden uitgebouwd. Twee belangrijke aandachtspunten daarbij zijn dat we de combinatie fiets en trein veel meer ruimte en impulsen moeten geven en dat elk station een eigen identiteit die past bij de stad krijgt. Zo wordt elk station een unieke ontmoetingsplek waar je van alles kunt doen. Hoe je het voor elkaar krijgt, is door met alle lokale 'eigenaren' van die plek samen te werken, zoals onder andere bewoners, winkeliers en reizigers. De taken tussen overheid en spoorpartijen zouden we moeten herverdelen. En vooral moeten we in de praktijk meer gaan experimenteren met aanpakken die ruimte en infra samen op laten trekken in gebiedsontwikkeling.' De community GO Spoor is een initiatief van VerDuS (Verbinden van Duurzame Steden), Transumo Footprint en het Innovatieberaad Infrastructuur en Ruimte van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Meer informatie en impressie
- Het Manifest kunt u downloaden als PDF.
- De achterliggende studie 'Meer rendement van spoor en stations voor de stad' kunt u ook downloaden als PDF.
- Lees hier een impressie van het tweeledige programma over Transit Oriented Development, dat op 9 februari in Pakhuis De Zwijger werd georganiseerd door het Planbureau voor de Leefomgeving, community GO Spoor en Rooilijn.
Bron: VerDuS (Verbinden van Duurzame Steden)
