Menselijke maat mobiliteitsmaatregelen

donderdag 2 september 2010
timer 2 min
Menselijke maat van mobiliteitsmaatregelen Het totale verkeerssysteem bestaat uit de omgeving, het voertuig en het gedrag van de weggebruiker. De eerste twee factoren krijgen veel aandacht bij mobiliteitsmanagement, waarbij wordt gewerkt vanuit een technische benadering. De factor 'mens' daarentegen wordt nog vaak vergeten. 
Menselijke maat mobiliteitsmaatregelen

 

Menselijke fouten


Menselijk gedrag is sluitpost bij mobiliteitsmaatregelen. Men neemt aan dat het gewenste verkeersgedrag vanzelf volgt. Ten onrechte, zoals onder meer blijkt uit het feit dat 95 procent van alle ongelukken veroorzaakt wordt door menselijke fouten. Reden genoeg om bij mobiliteitsmaatregelen meer aandacht te schenken aan de factor 'mens'. Recentelijk werd XTNT gevraagd dit te doen bij twee gemeentelijke projecten.

Human Factors


Verkeersgedrag is vaak grillig en onvoorspelbaar. Toch geven een aantal generieke principes ons inzicht in de 'Human Factors' van mobiliteit (Bron: '10 gouden regels om rekening te houden met de weggebruiker', Ministerie Verkeer en Waterstaat, 2008). XTNT gebruikt deze principes om de menselijke maat te bepalen van voorgenomen mobiliteitsmaatregelen.

Eigen doelen nastreven


Een voorbeeld van een 'Human Factor' is dat de weggebruiker zijn eigen doelen nastreeft, die niet altijd even sociaal en veilig zijn. Als de weggebruiker een verkeerde beslissing heeft genomen, moet de fout hersteld of opgevangen kunnen worden. Voorkomen is hierin natuurlijk beter dan genezen. Gebrekkige systemen lokken fouten uit bij gebruikers. Producten worden daarom, voordat ze op de markt komen, uitvoerig getest door consumenten. Zo wordt vooraf vastgesteld dat het product veilig is, voldoet aan de wensen van de consument en dat er bij gebruik geen ongewenste neveneffecten optreden. Ook bij mobiliteitsmaatregelen is inzicht in de gedragseffecten bij verkeersdeelnemers vooraf wenselijk. Zo kunnen dure aanpassingen achteraf, of – erger nog – ongelukken worden voorkomen.

Toepassing


XTNT combineert deze methoden in een Human Factor-benadering van mobiliteitsvraagstukken. Onlangs heeft het adviesbureau een en ander toegepast in twee gemeentelijke projecten. Benieuwd hoe dit in de praktijk kan worden toegepast en bij welke projecten XTNT dit heeft ingezet?

Het volledige artikel is nu te lezen in de vierde editie van Verkeer in Beeld magazine.

 

Terug naar overzicht nieuws >>>