MeteoVista blikt terug op afgelopen winter

vrijdag 27 mei 2011
timer 2 min
Nu  het gladheidseizoen ten einde is, is het tijd voor een evaluatie. De afgelopen winter was, met veel winterse neerslag en regelmatig temperaturen onder nul, een vrij koude. Met als gevolg veel gladheid op de Nederlandse wegen.
MeteoVista blikt terug op afgelopen winter



Groot effect


MeteoVista – weerinstituut en adviseur in gladheidbestrijding – blikt terug op het winterseizoen 2010-2011 in Nederland en welk effect dit had op de verkeerssituatie. Meteoroloog Jaco van Wezel: “Na een zacht begin in oktober, waarin reguliere wegen nog profiteerden van aanwezige bodemwarmte, viel de winter eind november snel in. Het droge winterweer ging over in een scenario met vrijwel dagelijks sneeuw. Dit leverde ongeveer zes weken met vrijwel onafgebroken gladheid op. En dus: een groot effect op het Nederlandse wegennetwerk.”

Gladde wegen ontstaan door:

Bevriezing: Een nat wegdek bevriest als de temperatuur van de weg onder de nul graden ligt.

Condensatie: Als de lucht vochtig is, kan water op het wegdek condenseren. Dit kan weer bevriezen bij wegdektemperaturen onder nul.

Winterse neerslag: sneeuw en ijzel. Sneeuw is al bevroren als het op het wegdek terechtkomt en kan er bovendien voor zorgen dat een weg die nog boven nul ligt door de koude sneeuw onder het vriespunt daalt en dus glad wordt. Meteorologische ijzel treedt op wanneer koude en warme luchtlagen elkaar afwisselen, de neerslag blijft dan onderkoelt water. Deze vorm van ijzel leidt, door de snelle temperatuursdaling van het wegdek, tot grote en verraderlijke gladheid.

Hoe meet je gladheid?


De website GMS2Plus.nl heeft een gladheidsmeldsysteem voor wegbeheerders van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten en bevat meetwaarden van sensoren in het wegdek van wegen in Nederland. Wegbeheerders beschikken met de website over de wegdektemperatuur, dauwpunttemperatuur en de vochtigheid van wegen in het eigen beheersgebied.
 

Download hier het volledige rapport met de evaluatie.

Het hele artikel, inclusief tips voor het komende jaar, leest u in Verkeer in Beeld #3 2011.

Terug naar overzicht nieuws >>>