N223: op naar "Duurzaam Veilig"

maandag 22 februari 2010
timer 3 min
Al enige tijd vinden sloop- en bouwwerkzaamheden plaats rondom de N223 in De Lier. De provincie Zuid-Holland heeft opdracht gegeven tot herinrichting aan KWS Infra bv. De N223 wordt Duurzaam Veilig gemaakt.    
N223: op naar 'Duurzaam Veilig'

Veiligheid fietsers werd gevreesd


Aanvankelijk wilde de Provincie het vrijliggende fietspad langs een deel van de N223 - de provinciale weg tussen Den Hoorn en De Lier - omzetten in een parallelweg met fietsstroken.De Fietsersbond vreesde dat de veiligheid van fietsers door de aanleg van de parallelweg met fietsstroken en een aan te leggen turborotonde sterk in het geding komt. De route wordt intensief door fietsers gebruikt, vooral door scholieren. Het (vracht)autoverkeer rijdt uit beide richtingen met een maximumsnelheid van 60 km/uur vlak langs de fietsers. Het weggedeelte tussen de Hoogweg en de Sportlaan en de turborotonde is met een verwachte intensiteit voor de parallelweg van 7.600 motorvoertuigen per etmaal waarvan 800 vrachtauto's ook ronduit bijzonder druk te noemen.

Ontwerp aangepast na uitspraak rechten

De rechtbank deelde de mening van de bond dat het veiligheidsbelang van fietsers onvoldoende meegewogen is. Daarom heeft de rechter de provincie opgedragen het besluit te nemen tot de aanleg van vrijliggende (brom)fietspaden. Tevens moest de provincie het ontwerp van de turborotonde aan passen. Een gevaarlijke situatie voor fietsers is hiermee voorkomen. In een reactie geeft de provincie aan dat de routering is aangepast en dat door het aanleggen van een vrijliggend fietspad een ongelukkig kruising tussen fietsers en het snellere verkeer wordt voorkomen.

Heipalen de grond in

Inmiddels zijn de heiwerkzaamheden die benodigd zijn voor de aansluiting van de toekomstige parallelweg in volle gang en de twee kruispunten met verkeerslichten zijn vervangen door een turborotonde (tweestrooksrotonde).

Ingericht volgens Duurzaam Veilig

Deze rotonde heeft een extra aansluiting gekregen waarmee de N223 met de parallelweg verbonden wordt. Zodoende kan men vanuit één punt makkelijk en veilig de N223 op en af. De verwachting is dat de verkeersveiligheid hiermee groot zal worden. In het verleden vonden op de N223 veel (dodelijke) ongevallen plaats. Door het scheiden van het langzaam verkeer (inclusief omwonenden) van het doorgaande verkeer blijft de verkeerssnelheid op de N223 constanter en wordt de doorstroom verbeterd. De N223 wordt verbreed en krijgt nieuwe belijning volgens de richtlijnen 'Duurzaam Veilig'; dit houdt ondere andere in dat er een dubbele asstreep komt.

Winter geeft vertraging

Vanwege het winterse weer, is de rotonde nog niet voorzien van een toplaag en een verzorgd middenstuk. Naar verwachting worden de werkzaamheden aan de rotonde begin juni afgerond. De resterende werkzaamheden van de eerste fase van dit project zullen rond de zomervakantie plaatsvinden.

Tot die tijd moeten de fietsers een andere route fietsen. Na de bouwvak kunnen zij op de vernieuwde fietspaden hun route vervolgen.