Nieuw Gronings parkeerbeleid

donderdag 22 april 2010
timer 2 min
Onder de titel 'Parkeren in de stad, duurzaam bereikbaar!' zet Groningen in op bereikbaarheid, maar bepalen vooral ook duurzaamheid en aantrekkelijkheid van de stad de inzet in de komende 10 jaar. Met fundamentele keuzes en een investeringenpakket van € 30 miljoen is de toon gezet. 
Nieuw Gronings parkeerbeleid


Parkeren geen vanzelfsprekend recht


De kern van het huidige parkeerbeleid functioneert goed en blijft daarom onveranderd. De basisgedachte is dat parkeren geen vanzelfsprekend recht is, maar een voorziening die moet concurreren met ander ruimtegebruik, zoals groen, speeltuintjes, etc. Dat betekent het maken van expliciete keuzes. In de binnenstad is de ruimte beperkt, bezoekers parkeren voor een hoog tarief. De aantrekkelijkheid van de openbare ruimte staat centraal en dat betekent terugbrengen en ontmoedigen van parkeren op straat.


Heikele onderwerpen


Er is over parkeren natuurlijk een pittige publieke discussie, maar opvallend blijft dat die zich uiteindelijk beperkt tot dat wat mensen direct raakt en wat concreet is. De grote lijnen staan niet ter discussie. Heikele onderwerpen in de inspraak waren de forse verhoging van stallingtarieven voor bewonersgarages in de binnenstad en de uitrol van parkeerregulering over vrijwel de gehele stad. Het politieke debat richt zich juist vooral op nut en noodzaak van de investeringen en op het draagvlak onder de bevolking wanneer maatregelen worden doorgevoerd.


Het proces


Na een uitgebreid traject van informatie- en discussieavonden is afronding voor de zomer 2009 niet gehaald. Als een dergelijk proces langer duurt, ontstaan er steeds nieuwe externe invloeden die uit kunnen groeien tot complicerende factoren. Ook onopgeloste onderwerpen uit het verleden hebben de neiging steeds terug te komen. Daardoor groeien nieuwe complicaties. Op weg naar behandeling eind 2009 door de gemeenteraad, ontstaat een parallelliteit met 2 processen die de voortgang verder vertragen. Eerst komt er vrij plotseling concreet zicht op de mogelijkheden die het compensatiepakket voor het noorden in verband met het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn biedt. Het college trekt haar voorstel voor de parkeerbeleidsnota kort voor de raadsbehandeling in. Het voorstel wordt aangepast en hiermee wordt een totale investering van € 23 miljoen in P+R mogelijk, tegenover € 11 miljoen in het eerdere voorstel.(...)

U leest het hele artikel in Verkeer in Beeld magazine #1


Terug naar overzicht projecten >>>