Nijmegen realiseert parkeergarage op cruciale plek binnenstad

woensdag 30 maart 2011
timer 5 min
In Nijmegen wordt gewerkt aan een ambitieus totaalproject: de realisatie van een ondergrondse parkeergarage op een prominente locatie aan de rand van het stadscentrum, waarbij het bovenliggende maaiveld volledig wordt heringericht binnen een vastgesteld cultuurhistorisch kader. Het officiële startsein werd eind oktober gegeven en in november ging de schop dan echt in de grond.
Nijmegen realiseert parkeergarage op cruciale plek binnenstad

 

{igallery 123}

Nijmegen realiseert parkeergarage op cruciale plek binnenstad

In Nijmegen wordt gewerkt aan een ambitieus totaalproject: de realisatie van een ondergrondse parkeergarage op een prominente locatie aan de rand van het stadscentrum, waarbij het bovenliggende maaiveld volledig wordt heringericht binnen een vastgesteld cultuurhistorisch kader. Het officiële startsein werd eind oktober gegeven en in november ging de schop dan echt in de grond. Om zover te komen werkten gemeente Nijmegen en BAM Civiel Zuidoost zij aan zij in een nieuw samenwerkingsverband, bijgestaan door adviesbureau voor parkeerstrategie en marketing Empaction uit Eindhoven.

Westkant niet achterblijven


“Aan de oostkant van het centrum is in de jaren negentig een nieuwe parkeergarage gebouwd, waarbij de westkant nu niet achter kan blijven”, aldus Henk Berends, projectontwikkelaar van het Ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Nijmegen. “Rond de eeuwwisseling zijn we de zoektocht naar een goede locatie gestart, die we aan de Van Schaeck Mathonsingel vonden. Dit is echter een zeer centrale en beeldbepalende plek binnen Nijmegen, met het NS-station en het Keizer Karelplein nabij, wat het belang van een strakke uitvoering alleen maar meer onderstreept.” Zodra de parkeergarage is gebouwd, wordt het bovenliggende maaiveld volledig heringericht. “Hierbij behoeft het cultuurhistorische aspect van de omgeving extra aandacht”, aldus projectleider Eugène Leijenaar, die binnen de gemeente verantwoordelijk is voor de interne begeleiding.

Design & Construct

In deze aanbesteding is uiteindelijk gekozen voor een Design & Construct formule, waarin de ambities van de gemeente duidelijk zijn vastgelegd. Omdat het een belangrijke locatie met veel historie betreft is een goede voorbereiding vereist. In het ambitiedocument zijn de randvoorwaarden en de functionaliteit van het plan duidelijk vastgelegd. Daarna heeft de gemeente samen met Empaction de vraag bij de markt neergelegd: wie kan dit realiseren binnen de gestelde ambities? De vraag was zodanig gedefinieerd, dat er voor de markt voldoende ruimte overbleef om het functionele aspect binnen de gestelde randvoorwaarden verder te specificeren en te optimaliseren. “Dit was een goed en degelijk proces, waarin je veel vraagt van de marktpartijen”, aldus Van Hussen. “De vraagstelling bevatte twee hoofdcriteria; het ontwerpen en realiseren van zowel de parkeergarage als van het bovenliggende maaiveld.” Dit soort nieuwe samenwerkingsverbanden vergt veel kennis, respect en vertrouwen van alle partijen, ook voor de gemeente. Berends: “Wij zijn gewend te toetsen aan beleid in plaats van aan een Programma van Eisen. Dat laatste vraagt om helderheid en openheid van alle deelnemers binnen het project.”

Continue leerproces

BAM bleek economisch gezien de meest geschikte marktpartij om het project van de Van Schaeck Mathonsingel uit te voeren, mede omdat ze het plan op abstract niveau helder wisten te definiëren. “Zo'n aanpak vraagt ook van ons een hoger niveau van samenwerking en dat is prettig en efficiënt”, aldus Ruud Deckers, directeur van BAM Civiel Zuidoost. De gemeente moet goed weten wat ze wil, maar tegelijkertijd ook voldoende ruimte laten voor BAM om de klus te kunnen uitvoeren. “Dat is voor ons intern ook een zoektocht”, aldus Berends. “We hebben zelf een ontwerper in huis die het plan prima vorm had kunnen geven, maar we zijn blij dat we voor de Design & Construct-aanpak hebben gekozen. Zo krijgen we het beste van twee werelden.” Deckers vult aan: “Ook in de infra hoek zie je deze nieuwe vorm van aanbesteden steeds vaker. Maar ook voor ons is het een continue leerproces.

Moeilijke opgave

Een Design & Construct project waar onvoldoende over nagedacht is wordt altijd een moeilijke opgave.” Deckers: “Wat in dit project de samenwerking succesvol heeft gemaakt is dat de partijen in alle processen open naar elkaar zijn geweest en dat iedereen zijn eigen interne huiswerk en procesgang goed op orde had.” De gemeente selecteerde Empaction om te adviseren over de prijs, ambities, de kwaliteit en het vormgeven van de aanbesteding. Van Hussen: “Veel gemeenten gaan alleen op de prijs zitten, maar wij hebben vanaf het begin geadviseerd geen concessies aan de kwaliteit te doen, omdat de locatie op zo'n historische plek in de stad ligt. Als de opdrachtgever teveel op prijs stuurt krijg je geen samenwerkingsproces, maar een inkoopproces.”

De planning in kaart

“Het is de bedoeling dat juli 2012 het totaalplan gereed is”, aldus Deckers. “In het hele proces maken we gebruik van een prefab bouwmethode; een snelle methode die echter gepaard gaat met veel transporten. Er moet zo'n 70.000 kuub grond worden afgevoerd. Dat getal geeft wel een redelijk beeld van de omvang van het project. Daarna moeten er natuurlijk veel prefab onderdelen en staal worden aangevoerd. Vanzelfsprekend heeft dit een enorme impact op de omgeving en de bewoners. Deze worden dan ook uitvoerig ingelicht over de plannen en de gang van zaken, middels nieuwsbrieven en voorlichtingsavonden. Je hebt in een dergelijk project ook een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Begin november zijn de voorbereidingen voor de bouw gestart, waarbij de bomen op het maaiveld zijn gerooid, en daarna begint de bouw van de parkeergarage. Voordat hier daadwerkelijk mee wordt gestart, volgt er nog een archeologisch en explosieven onderzoek. “Stel dat er een oude Romein onder de grond ligt, dan moet je goede (contractuele) afspraken maken met alle partijen wat je hiermee gaat doen”, grapt Van Hussen.
 

Terug naar overzicht projecten >>>