NS test condities spoorboekloos rijden

donderdag 2 september 2010
timer 3 min
Eind dit jaar moet duidelijk zijn wat er gaat gebeuren met het zogenoemde spoorboekloos rijden. Vanaf 6 september vindt hiermee een tweede proef plaats op het traject Amsterdam-Eindhoven. Als dit een succes is, kan het spoorboekloos rijden op dit traject binnen een aantal jaar worden ingevoerd, meldt ProRail.
NS test condities spoorboekloos rijden


Aanscherpen condities


De eerste proef was in 2009 op het traject Eindhoven – Utrecht – Amsterdam, waarbij 'leren' vooral het hoofddoel was. De tweede proef van 'Elke Tien Minuten Een Trein' staat in het teken van het scherp krijgen van de condities. Hierbij wordt onder andere gekeken of structurele invoering van de hoogfrequente treindienst op het traject Eindhoven-Amsterdam goed uitvoerbaar en rendabel is. De proef vorig jaar is zeer goed verlopen. De punctualiteitcijfers waren hoger dan normaal en er deed zich geen verstoring voor. Uit reizigersonderzoek tijdens de proef bleek dat ruim 80 procent elke 10 minuten een trein een uitstekend idee vond. De proefweek vorig jaar viel deels tijdens de schoolvakantieperiode.

Hoogfrequent spoorvervoer


De tweede proef  'Elke Tien Minuten Een Trein' ging maandag 6 september van start en loopt tot en met vrijdag 1 oktober 2010. Samen met NS en de goederenvervoerders, verenigt onder KNV, heeft ProRail de ambitie om dit reizigersgemak en de groei van capaciteit op het spoor mogelijk te maken, met hoogfrequent spoorvervoer in de 'brede Randstad'. Op het traject Eindhoven – Utrecht – Amsterdam worden tijdens de ochtendspits zes intercity's, zes sprinters (tussen Utrecht en Geldermalsen) en twee goederentreinen per uur ingezet. Hierdoor wordt de wachttijd voor reizigers korter en hoeven zij niet meer in het spoorboekje te kijken hoe laat hun trein komt. De spitstijden liggen tussen ca. 7.00 – 9.00 en ca. 16.00 – 19.00 uur.

Goede doorstroming


Om Intercity's en Sprinters elke 10 minuten te kunnen laten rijden, is het belangrijk dat de trein op tijd vertrekt. Een goede doorstroming bij het instappen helpt daarbij. Daarom wordt passagiers gevraagd zich zoveel mogelijk verspreid over het perron op te stellen, zodat alle beschikbare deuren gebruikt kunnen worden tijdens het instappen. In de komende jaren wordt een aantal keer proefgedraaid.
 

Toepassing op vier trajecten


De bedoeling is dat het metrosysteem voor 2020 uiteindelijk op vier spoortrajecten wordt toegepast. Het gaat hierbij, naast Amsterdam-Eindhoven, ook om de trajecten Arnhem-Utrecht-Schiphol, Schiphol-Almere-Lelystad en Breda-Rotterdam-Amsterdam. Dat zijn de vier grootste trajecten waar het systeem kan worden toegepast. Tot 2020 groeit de mobiliteit met gemiddeld 30 procent, het reizigersvervoer per trein zal naar verwachting zelfs 40 procent toenemen.

Amsterdam - Eindhoven


Er is als eerste voor Amsterdam-Eindhoven gekozen omdat dit traject het meest geschikt is voor het systeem. Daar rijden al veel treinen, het spoor kan het aan en hoeft daarom niet te worden aangepast. Ook is er tussen Amsterdam en Eindhoven sprake van een aanzienlijke reizigersgroei.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>