Onderzoek positieve hinderbeleving

dinsdag 18 mei 2010
timer 3 min
Belevingsmaatregelen zijn een aanvulling op het maatregelenpakket dat wegbeheerders hanteren bij hinder. Advies- en ingenieursbureau Oranjewoud richt zich in het project 'Queue is good for you' op de vraag: 'welke maatregelen dragen bij aan een positieve hinderbeleving?'
Onderzoek positieve hinderbeleving

Resultaten interviews


Van de automobilisten die regelmatig in de file staan, omschrijft een kwart de dagelijkse files als een 'matig' probleem, bijna een vijfde (19 procent) vindt het een 'ernstig' probleem. En, 45 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder vindt files een ernstig maatschappelijk probleem, maar steeds minder Nederlanders lijken te geloven dat dit probleem kan worden opgelost. Op korte termijn wordt de situatie eerder erger dan beter in verband met de vele reconstructiewerkzaamheden. Wachtrijen en files blijven altijd bestaan. Door verkeershinder als belevingsknelpunt te zien ontstaan nieuwe kansen.


Samenwerking studenten


Onderdeel van het onderzoek is de samenwerking met de eerste jaars studenten van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV). \"Een inspirerende samenwerking, goed om te zien dat de studenten zich zo goed konden inleven in de filebeleving.\" vertelt Roel Brandt, adviseur Mobiliteit bij Oranjewoud. De beleving van weggebruikers die worden geconfronteerd met een vertraging in hun reistijd -bijvoorbeeld door files- stond centraal in het onderzoek van de NHTV. De studenten hebben automobilisten persoonlijk geïnterviewd terwijl ze bijvoorbeeld voor een brug wachtten.


Innovatieve maatregelen


Op basis van de uitkomsten zijn innovatieve maatregelen bedacht. Het zijn maatregelen die de automobilisten informeren en tegelijk afleiden van de hinderbeleving.' Eén van de ideeën is een ledscherm op de zijkanten van een beweegbare draaibrug in Middelburg. Staat de brug open, dan geeft het scherm relevante informatie aan de weggebruikers. Bijvoorbeeld over de verwachte wachttijd, aankomsttijden van de treinen in het nabijgelegen station, ontspanning, et cetera. Is de brug dicht, dan is het scherm zichtbaar voor de vaarweggebruikers. Een tweeledig effect dus. Een ander idee dat de studenten bedacht hadden was een communicatiesysteem tussen verkeerslichten en navigatiesystemen. In de auto wordt op het navigatiesysteem de resterende wachttijd tot groen getoond. Koppeling van weg met voertuig, met als doel de wachttijdbeleving te verminderen.

Het vervolg


Oranjewoud bekijkt nu of de ideeën haalbaar zijn. Daarnaast onderzoekt Oranjewoud binnen het project 'Queue is good for you!' of bepaalde maatregelen de hinderbeleving daadwerkelijk positief beïnvloeden en of hiervoor geïnteresseerde samenwerkingspartners zijn. Het doel is het vinden van toepassingsmogelijkheden. Gedacht kan worden aan inpassingen in bijvoorbeeld grote infrastructurele reconstructieprojecten. \"De aanpak van de filebeleving werkt: als verkeershinder niet als hinder beleefd wordt, is het dan nog wel verkeershinder?\"

Terug naar overzicht nieuws >>>