Ophef over overnachtende truckers

dinsdag 7 februari 2017
timer 2 min
Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs overnachten in de weekenden vaak op parkeerplaatsen langs de Nederlandse snelweg. In omringende landen is dat verboden, maar in Nederland nog niet. Ondanks dat de Tweede Kamer onlangs een motie aannam om dit te verbieden, zegt minister Schultz van Infrastructuur het plan niet uit te kunnen voeren.

 

Onlangs werd een motie ingediend door de SP en aangenomen door de Tweede Kamer. Volgens de Kamer is er een verbod op het verblijf in de vrachtwagencabine opgenomen in de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidstijdenwet, die bepaalt dat het verblijf langer dan 45 uur met 1500 euro beboet kan worden.

Onuitvoerbaar

Minister Schultz laat echter weten de motie niet uit te kunnen voeren. “Bij nadere juridische analyse bleek dat deze Europese Verordening het verblijf van de weekendrust in de vrachtwagen cabine niet expliciet verbiedt”, schrijft zij in reactie op de ingediende motie. Er is geen algemeen geldend verbod vastgesteld, waardoor het onuitvoerbaar is.

 

Het Nederlandse beleid is volgens haar bovendien gericht op het gebruik van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen. Een ‘verblijfverbod’ voor rustende chauffeurs zou hier haaks op staan. Uit het oog van verkeersveiligheid is een verbod op verblijf in de cabine ook niet nodig, omdat vrachtwagens zijn ingericht op overnachtingsmogelijkheden en de vrachtwagenchauffeurs hun lading niet onbeheerd kunnen achterlaten.

Mensonterend

De aanwezigheid van chauffeurs langs de kant van de snelweg, leidt in Nederland tot veel overlast. Chauffeurs parkeren voor hun verplichte rusttijd op een openbare parkeerplek, waar ze op kleine gasstelletjes koken en hun behoefte doen in de berm. Volgens vakbond FNV zijn de omstandigheden ‘mensonterend’.

 

Kijk ook de uitzending die EenVandaag hierover maakte.