OV-Proef Buslijn 5 Groningen

woensdag 16 juni 2010
timer 4 min
De gemeente Groningen heeft in samenwerking met STIP1, inwoners en chauffeurs een proef gedaan met Buslijn 5. De proef had als doel ouderen en Wmo'ers te stimuleren om gebruik te maken van het OV. De proef liep van begin maart tot en met eind mei 2009 en is begin 2010 geëvalueerd.
OV-Proef Buslijn 5 Groningen


Proef Buslijn 5


De doelstellingen van de proef waren om ouderen en Wmo'ers bekender te maken met de toegankelijkheid van het OV, met de achterliggende gedachte dat deze doelgroep vaker gebruik maakt van het reguliere OV en minder snel gebruik maakt van het Wmo-loket en de Wmo-taxi. Er werd gekozen voor Buslijn 5 omdat deze lijn de zuidelijke stadswijken elk half uur via het centrum met de noordelijke stadswijken verbindt en langs de route veel ouderen en Wmo'ers wonen die vaak een Wmo-taxi bestellen.


Samenwerking

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de proef geïnitieerd vanwege de positieve resultaten met vergelijkbare projecten, zoals de Servicebussen in kleinere gemeenten. Bij die projecten kon worden volstaan met samenwerking met één of twee gemeentelijke contactpersonen. Voor het opzetten van proef Buslijn 5 was samenwerking binnen een projectgroep met meer gemeentelijke diensten vereist: ROEZ/wonen, ROEZ/verkeer, HVD, Communicatie en met medewerkers van het STIP.

Toegankelijkheid vergroten


Voor de proef werden de bussen, haltes en reisinformatie van Lijn 5 beter aangepast op de doelgroep. De kleine bussen zijn vervangen door grote lagevloerbussen. Voor reizigers met een rollator is de toegang vooral vóór in de bus beperkt. Tijdens de proef kunnen reizigers zich melden bij de chauffeur en mogen achterin instappen. De gemeente heeft alle belangrijke haltes beter toegankelijk gemaakt. Tijdens de proef is gestart met het omroepen van de halte via een bandje en het aanbrengen van displays waarop steeds de volgende halte staat. Het aanbrengen van vertrekstaten op de halten met een plattegrond en groot lettertype bleek niet haalbaar vanwege de complexiteit van de dienstregeling.

Stimulans


Als stimulans om de bus te proberen, kunnen 65-plussers en Wmo-ers gedurende de proef reizen met de gratis 12-rittenkaart die ze met de folder thuisgestuurd hebben gekregen. Een volle kaart kunnen ze gratis opsturen naar het OV-bureau. Het OV-bureau stuurt een nieuwe kaart terug (maximaal twee keer per aanvrager). Samen met de folder kreeg de doelgroep een overzicht toegestuurd met allerlei activiteiten en interessante bestemmingen die bereikbaar zijn met Buslijn 5.


Betrokkenheid


Via het Klantenpanel zijn inwoners die met Buslijn 5 reizen betrokken bij het project. Het panel wisselt ervaringen uit , adviseert de gemeente en is betrokken geweest bij de voorbereiding van de proef. Gedurende de proef staat ook een Serviceteam klaar voor inwoners die vragen hebben of begeleid willen worden. Het Serviceteam wordt aangestuurd door initiatiefnemer OV-bureau.

Resultaten


In de uitgave Ontdek het OV: Proef Buslijn 5 Stad Groningen publiceert het OV-bureau de aanpak en de resulaten van de proef. De belangrijkste resulaten:

Bekendheid. Onder Wmo-ers is de bekendheid van Buslijn 5 gestegen van 53% naar 62%, onder 65-plussers is dit gestegen van 58% naar 61%.

Uitproberen
. Tijdens de proef heeft 15% van de ouderen en Wmo-ers Buslijn 5 voor het eerst uitgeprobeerd.

Toename gebruik Wmo
. Het aantal Wmo-ers dat met de bus reist, is flink toegenomen: van 31% vóór de proef naar 43% na de proef. Voor een deel gaat dit waarschijnlijk ten koste van de Wmo-taxi. In absolute aantallen gaat het om circa 300 extra reizigers. Wmo-ers die vóór de proef al met de bus reisden zijn ná de proef vaker met de bus gaan reizen. Bovendien zijn Wmo-ers tevreden over het reizen met de bus.

Toename gebruik 65+.
Ouderen reizen naar keuze soms met de bus, fiets of auto. Het aandeel ouderen dat met Buslijn 5 reist, is na de proef niet toegenomen. Het OV-gebruik verandert onder invloed van weersomstandigheden. Waarschijnlijk kiest een deel van de doelgroep bij goed weer voor de fiets in plaats van de bus.

Download hier het hele boekje over de Proef met Buslijn 5.

Terug naar overzicht projecten >>>