‘Park & Bike, dat scheelt een hoop stikstof en frustratie’

vrijdag 9 september 2022

Lange files, onnodig ronkende motoren en de tijdrovende zoektocht naar een parkeerplek: ingrediënten die de feestvreugde goed kunnen bederven. De enorme toestroom van auto’s op een eventlocatie is voor organisatoren een heikel punt. Toch is er deze zomer een grote stap gezet waarbij flink wat CO2-uitstoot en frustratie is bespaard. Hoe? Tot hier met de auto en op de fiets naar het feestje met Park & Bike van MOBIAN.


De auto is en blijft een van de populairste vervoersopties om op (feest)bestemming te komen. Vrijheid blijheid, komen en gaan wanneer jij wil. “Met ons innovatieve Park & Bike-concept heb jij nog steeds de controle over jouw reis: je parkeert de auto op fietsafstand van het event, op een goed te bereiken parkeerlocatie, en stapt op eigen houtje op de (huur)fiets voor de last-mile. Op deze manier houden we de automassa bij de locatie vandaan, scheelt een hoop stikstof en frustratie, maar biedt nog steeds de mogelijkheid om met eigen auto te komen”, aldus Joost Smit, Head of Events bij MOBIAN.

Twee minuten

De Dutch GP 2021 was het het eerste event waarbij de bezoeker kon kiezen voor Park & Bike. In samenwerking met de organisatie werd deze vervoersoptie voorgesteld op de Dutch GP-site en kwamen er zo tienduizenden boekingen bij MOBIAN terecht. “De bezoeker boekt vooraf een plek en een huurfiets. Dit geeft de bezoeker zekerheid. Vervolgens navigeert de bezoeker naar de toegewezen mobility hub en zit hij of zij binnen twee minuten op de fiets”, aldus Smit.

Concertbezoekers

Het succes van de eerste Dutch GP bleef niet onopgemerkt. In 2022 zijn er meerdere pilots gestart. Concertpromotor MOJO koos voor Park & Bike op drie locaties: Goffertpark Nijmegen, Stadspark Groningen en Malieveld Den Haag. “Wij merken dat het ontzettend lastig om de toestroom van auto’s te organiseren. In steden wordt het steeds moeilijker om parkeerterreinen rondom de evenementenlocatie te vinden dus zijn wij genoodzaakt alternatieven te vinden om het event bereikbaar te houden. We vroegen de organisatie van de Dutch GP hoe zij dat hebben aangepakt en zodoende kwamen we bij MOBIAN terecht.

Samen met MOBIAN zijn we, zonder verwachtingen, een pilot gestart om te kijken of onze concertbezoekers bereid zouden zijn te parkeren op afstand en het laatste stuk te willen fietsen. De pilot was per concert nog vrij kleinschalig opgezet om ervaring op te doen en om van de bereidheid te proeven.Na zes concerten met Park & Bike kunnen we concluderen dat het een zeer geslaagde pilot is geweest. Naast de enthousiaste reacties van de bezoekers,is de Park & Bike-oplossing logistiek ook goed in te passen in ons mobiliteitsplan. We zijn voornemens om dit concept verder uit te bouwen”, vertelt Derk Wantia, projectspecialist Vergunningen en Veiligheid bij MOJO.

Meer events

Ook organisaties als Pal Mundo en de KNVB hebben gekozen voor de duurzame oplossing van het Park & Bike-concept.“Vorig jaar hebben we de Dutch GP gedraaid, dit jaar staan er tientallen evenementen op het programma waarvan een aantal al zijn afgevinkt. Als ik het succes en de interesse van dit jaar mag geloven, wordt het volgend jaar alleen maar meer: meer evenementen en nog meer mensen op de fiets”, aldus Smit. Dit najaar start de Park & Bike-pilot met de KNVB voor wedstrijden van het Nederlands Elftal in de Rotterdamse Kuip.