Parlementaire enquête tunnels

vrijdag 15 april 2011
timer 2 min
Roermond wil parlementaire enquête tunnels Roermond wil een parlementaire enquête naar de A73-tunnels. Volgens de gemeente hadden de tunnels niet zo zwaar beveiligd hoeven worden, omdat ze niet binnen de normen van de Europese tunnelrichtlijnen vallen. Dat had de uitgave van veel belastinggeld gescheeld.
Parlementaire enquête tunnels

 

Dertig procent duurder

De Swalmen- en de Roertunnels kostten uiteindelijk 214 miljoen euro meer dan de geplande 593 miljoen. Roermond reageert hiermee op het op het rapport Evaluatie Wetgeving Tunnelveiligheid van Andersson, Elffers & Felix en Grontmij, dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is geschreven.

Lessen


Roermond heeft het idee van een onderzoek geopperd in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens wethouder Gerard IJff (PvdA) kunnen door een parlementaire enquête lessen worden geleerd die van belang zijn bij de aanleg van nog te bouwen tunnels. 'Het onderzoek zal aan het licht brengen dat er onterecht te veel belastinggeld is uitgegeven.'

Oud-bewindslieden

Tweede Kamerlid Gert Koopmans (CDA) heeft laten weten een hoorzitting voldoende te vinden. Maar IJff pleit voor een enquête omdat dan oud-bewindslieden als Karla Peijs en Camiel Eurlings onder ede gehoord kunnen worden. IJff: 'Dan zal blijken dat bepaalde uitspraken van hen niet sporen met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld dat Roermond steeds hogere veiligheidseisen zou hebben gesteld, die de tunnels zo duur hebben gemaakt.' Roermond heeft volgens IJff alleen geëist dat het veiligheidsniveau niet zo zakken. Dat speelde onder meer toen Peijs de vluchtstroken in de tunnels schrapte. Dat leidde tot vertraging een aanpassingen aan het blussysteem.

Regie

Volgens de gemeente Roermond waren beide tunnels aanzienlijk goedkoper geweest als Rijkswaterstaat, eigenaar van de tunnels, de regie strakker in handen had gehouden. Dan waren uitgaven ter grootte van 100 miljoen euro niet nodig geweest, zegt woordvoerder Mario Ogrinc van de gemeente. Het veiligheidssysteem van de Swalmen- en Roertunnel werd 'onnodig' aan elkaar gekoppeld, waardoor het uiterst ingewikkeld en duur werd. De Swalmentunnel valt niet onder de Europese tunnelrichtlijnen en had dus niet zwaar beveiligd hoeven te worden.

Bron: Binnenlands Bestuur
 

Terug naar overzicht nieuws >>>