Pittige testrijders proef snelheidsslot

vrijdag 18 februari 2011
timer 2 min
In de periode april tot en met oktober gaan 80 automobilisten een snelheidsslot testen. Doel van de proef is het testen of het snelheidsslot werkt, of het invoerbaar is en wat er eventueel aan verbeterd kan worden. De proef is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Pittige testrijders proef snelheidsslot


Twee typen sloten


Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud verzorgt de werving van de deelnemers. Binnen de proef worden twee systemen getest: een snelheidsslot en een snelheidsmonitor.

Snelheidsslot


Een snelheidsslot zorgt ervoor dat de automobilist niet harder kan rijden dan de geldende snelheidslimiet. Het snelheidsslot vergelijkt continu de gereden snelheid met de geldende maximumsnelheid en grijpt in zodra de bestuurder boven de maximumsnelheid komt. Daarmee helpt het snelheidsslot dus om niet te hard te rijden.

Snelheidsmonitor


De snelheidsmonitor geeft bij overschrijding van de maximumsnelheid in eerste instantie alleen een melding over de gereden snelheid en de overschrijding van de snelheidslimiet. Als de snelheidsmonitor echter gedurende langere tijd snelheidsoverschrijdingen registreert, zal deze voor bepaalde tijd als snelheidsslot gaan functioneren. De automobilist kan op dat moment dan niet harder rijden dan de geldende snelheidslimiet.

Noodknop


Het uitgangspunt is dat de deelnemer door het snelheidsslot niet harder rijdt dan toegestaan. Het kan zijn dat de deelnemer in noodsituaties tijdelijk harder wil kunnen rijden. In dat geval kan de deelnemer een noodknop gebruiken waardoor hij/zij gedurende een beperkte tijd harder kan rijden dan volgens het snelheidsslot wordt toegestaan. De deelnemer krijgt dan na de rit wel de vraag waarom hij/zij de noodknop heeft gebruikt.

Het slot werkt op alle wegen in Noord- of Zuid-Holland. De deelnemers moeten daarom in Noord- of Zuid-Holland wonen en beschikken over een auto. Om het snelheidsslot goed te kunnen testen zocht Oranjewoud automobilisten die geregeld 'in de clinch' liggen met de maximumsnelheid. De proefpersonen moeten hun bevindingen op vier momenten terugkoppelen. Deelnemers die de proef afronden, krijgen een beloning van 300 euro.

 

Terug naar overzicht nieuws >>>