Realtime verkeersveiligheidsonderzoek met camera’s

vrijdag 28 oktober 2016
timer 2 min
Lang geleden werd verkeersveiligheidsbeleid nog opgesteld op basis van het aantal geregistreerde ongevallen. De hedendaagse methodes zijn al beter en betreffen meettechnieken om conflictueus verkeersgedrag te observeren en te analyseren. Zo zijn er tientallen methodes en instrumenten met verschillende werkwijzen bekend om van een bepaald verkeersveiligheidsvraagstuk naar een oplossing te komen voor het onderbouwen van verkeersveiligheidsbeleid.

Veel methodes zijn gebaseerd op statische informatie waarbij de mate van verkeersveiligheid wordt uitgedrukt in cijfers. Voor beleidsmakers vaak prima materiaal om verkeersveiligheidsbeleid op te stellen, maar voor het uitleggen van de oorzaak van een verkeersveiligheidsprobleem voor een specifieke locatie minder geschikt.

 

Camera-observaties

Voor verkeersveiligheidsonderzoeken maakt BonoTraffics daarom gebruik van camera-observaties. Beproefde methodes zoals DOCTOR worden toegepast, maar zijn gemoderniseerd om de oorzaak van verkeersonveiligheid beter uit te leggen aan de hand van beelden. Het grote voordeel van verkeersveiligheidsonderzoek met behulp van camera’s is dat langere perioden onopvallend geobserveerd, teruggekeken en exacter geanalyseerd kunnen worden. De kwaliteit van het verkeersveiligheidsonderzoek neemt toe terwijl kosten bespaard worden.

 

De gecertificeerde verkeersveiligheidsauditors van BonoTraffics hebben ruime ervaring met wegontwerp, verkeersveiligheid en verkeersgedrag om onafhankelijke, gedetailleerde, systematische en technische verkeersveiligheidscontroles van infrastructuurprojecten uit te voeren in alle fasen van een project; van planning tot gebruik.

 

Meer informatie op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren

BonoTraffics
www.bonotraffics.nl
Stand 1.915