Ronde parkeergarage Harderwijk

woensdag 30 maart 2011
timer 5 min
Een ronde parkeergarage met 450 parkeerplaatsen, zonder pilaren in de parkeervakken en onder maaiveld niveau. Het beeld dat de gemeente Harderwijk voor ogen had bij de aanbesteding van een parkeergarage, bestemd voor bezoekers van de binnenstad, was duidelijk.
Ronde parkeergarage Harderwijk

{igallery 124}

Ronde parkeergarage Harderwijk

Een ronde parkeergarage met 450 parkeerplaatsen, zonder pilaren in de parkeervakken en onder maaiveld niveau. Het beeld dat de gemeente Harderwijk voor ogen had bij de aanbesteding van een parkeergarage, bestemd voor bezoekers van de binnenstad, was duidelijk.

Eerdere poging


Een eerdere poging om het project aan te besteden mislukte, waardoor het politieke lot van wethouder van verkeer en vervoer, Rob Daamen, min of meer verbonden raakte aan het welslagen van deze tweede aanbesteding volgens het Design & Construct model. Dit keer was er echter geen vuiltje aan de lucht en werd het project zonder problemen aanbesteed aan de bouwcombinatie Hegeman/Strukton/Cofely. Inmiddels is  het project Houtwal Parking ver gevorderd en zijn betrokkenen meer dan enthousiast over de bijzondere samenwerking tussen de gemeente en de bouwcombinatie in opvallend goede harmonie met omwonenden.

Binnenstadvisie


Wethouder Daamen: “In 2006 is de binnenstad visie opgesteld waarin onder andere als verbeterpunt wordt aangegeven: het tekort aan parkeerplaatsen in de stad. Harderwijk heeft een cultuurhistorische binnenstad omgeven door water en oude stadsmuren waardoor de bereikbaarheid moeilijk is. Een oplossing moest passen bij de stedenbouwkundige kwaliteit van de historische binnenstad. Bovendien was er behoefte aan behoorlijk veel plaatsen, rekening houdend met de mogelijkheden die het bestemmingsplan bood voor wat betreft de vestiging van detailhandel.”  

Ronde parkeergarage


Na verschillende parkeergarages te hebben bezocht raakte men uiteindelijk vooral geïnspireerd door de ronde Parkeergarage Ossenmarkt in Groningen. Wethouder Daamen: “Veel parkeergarages bestaan uit een aantal lagen met een dragende constructie waarbij men tussen pilaren moet parkeren. Deze parkeergarages zijn vaak minder gebruiksvriendelijk. Het ondergronds parkeren ervaren veel mensen als beklemmend, en doordat veel auto's tegenwoordig breder zijn en niet iedereen even vaardig is met parkeren, leveren de pilaren bovendien vaak een probleem op. Uiteindelijk hebben wij om die reden gekozen voor een ronde parkeergarage die weliswaar ondergronds is, maar waar een lichtkoepel met een diameter van 13 meter zorgt voor lichtinval tot op de bodem. Door de ronde vorm rij je ongemerkt in een vloeiende beweging steeds dieper de parkeergarage in. En doordat de parkeervakken in elkaars verlengde liggen en pilaren in de parkeervakken ontbreken, is het ook veel eenvoudiger parkeren. De inval van daglicht bevordert het gevoel van sociale veiligheid en maakt de parkeergarage duurzamer doordat minder kunstlicht nodig is.”

Aanbesteding via Design & Construct


De aanbesteding is tot stand gekomen via het contractmodel Design & Construct. Daarbij bepaalt de aannemer zelf, binnen de randvoorwaarden van de gemeente, hoe hij het project wil ontwerpen en realiseren. De gemeente Harderwijk deed eerder ervaring op met dit model bij de aanbesteding van de N302. Daamen: “Bij Design & Construct is het van belang dat de gemeente de uitvraag goed ontwikkelt. Bij de parkeergarage Houtwal hebben wij dat gedaan door bij de uitvraag verschillende wegingsfactoren in te bouwen. Er moesten minimaal  400 en maximaal 450 parkeerplaatsen komen. Elke parkeerplaats boven de minimaal 400 plaatsen in een ronde parkeergarage kreeg 1,5 punt en een extra parkeerplaats in een niet ronde parkeergarage kreeg 1 punt. Op deze wijze werd een voorkeur voor een ronde parkeergarage duidelijk gemaakt richting de aanbieders.

Gebruiksvriendelijk


Vooral op het punt van gebruiksvriendelijkheid hebben gemeente en de Bouwcombinatie zich ingespannen om in de uitwerking een optimaal niveau te bereiken. Er is veel aandacht besteed aan de daglichttoetreding en voldoende kunstlicht en er wordt gebruik gemaakt van andere materialen behalve beton zoals hout en staal. Het prefab beton dat onherroepelijk verwerkt wordt in elke parkeergarage is lichter van tint waardoor de hele ruimte uiteindelijk vriendelijker aan zal doen. Sjoerdsma: “Vanaf het begin van het project zijn we er voor gegaan dat dit de mooiste, lees gebruikvriendelijkste, parkeergarage van Nederland moet worden. Dan is het noodzakelijk dat je op details let. Het terugvinden van het parkeervak kan straks bijvoorbeeld niet alleen aan de hand van het nummer van het vak, maar ook aan de hand van een symbool en een kleur van de verdieping. Zo kun je als gebruiker op verschillende manieren je auto weer eenvoudig terug vinden. “De gebruiker moet zich een beetje thuis voelen”, aldus Sjoerdsma.

Harmonie met de buurt


Wat het project parkeergarage Houtwal ten slotte niet in het minst uniek maakt is de goede harmonie waarin het project verloopt met omwonenden en ondernemers uit de buurt. Het inspraaktraject waarmee de besluitvorming rondom de parkeergarage gepaard ging, leverde om te beginnen niet één procedure op. Ook de uitvoering, de fase waarin onherroepelijk overlast plaatsvindt, is tot nu nagenoeg probleemloos verlopen. Beide projectleiders hebben daarvoor de nodige inspanningen geleverd. Aan het begin van het project zijn informatieavonden gehouden, er is veel informatie gegeven over de planning en elke woensdag heeft de uitvoerder inloopspreekuur.
 

Terug naar overzicht projecten >>>