Rotonde Goes creatief en betaalbaar veilig gemaakt

dinsdag 9 maart 2010
timer 4 min
Op rotonde Nansenplein gebeurde meerdere ongelukken met fietsers. Na uitgebreid onderzoek werd gekozen voor creatieve en betaalbare oplossingen van LED verlichting, gekleurd asfalt en een brommerdrempel die samen tot een veilige rotonde leidde waarop fietsers voorrang hebben. 
Rotonde Goes creatief en betaalbaar veilig gemaakt


Onderzoek en ontwerp


Met de hulp van DTV Consultants en bureau Goudappel Coffeng is het ontwerp getoetst en zijn er voorstellen gedaan. In eerste instantie overwoog men de aanleg van twee nieuwe tunnels die de verbinding voor de fietsers langs de rotonde zouden vormen. De tunnels boden een veilige oplossing maar de aanleg had ook belangrijke nadelen. Zo zouden tunnels aanpassingen aan de geplande aansluiting op de A256 onmogelijk maken en was de aanleg technisch complex en kostbaar. De conclusie was dat het oorspronkelijke ontwerp voldeed, en dat de situatie het beste met enkele slimme attentieverhogende aanpassingen verder verbeterd kon worden.

Fietsoversteek


Jaap Scheele, projectleider van het ingenieursbureau van de gemeente Goes: “Samen met de verkeerskundige hebben we een aantal alternatieve oplossingen bedacht. Automobilisten verwachtten hier geen overstekende fietsers, mede doordat de oversteek minder goed zichtbaar was. Als oplossing hebben we er ten eerste voor gekozen deze oversteek in zijn geheel te laten vervallen. Dat betekent wel dat de fietsers nu in twee richtingen om de rotonde rijden, maar in de praktijk blijkt dit geen problemen op te leveren.\"

Optische maatregelen


Naast de inrichtingsveranderingen heeft de gemeente een aantal optische maatregelen bedacht die samen de veiligheid moesten verhogen. Uiteindelijk werd in samenspraak met aannemer KWS voor gekleurd asfalt gekozen. De fietsenoversteekplaats is in de 'normale' rode kleur en steekt nu goed af bij het blauwgroene asfalt waar de auto's op rijden. Behalve gekleurd asfalt werd tevens gekozen voor een innovatief LED verlichting systeem.

Maatwerk


Het werk aan de rotonde stond onder leiding van aannemer KWS Infra bv. Projectleider Van Noorden:”Voor KWS was het een uitdaging om op zo'n relatief klein stukje weg alle disciplines, drempel, borden, gekleurd asfalt en LED verlichting aan te brengen. Daarbij was het werk gegund op basis van zo min mogelijk verkeershinder; de werkzaamheden moesten in één week in de herfstvakantie worden gerealiseerd.\"

 

Zowel de verkeersdrempel, het gekleurde asfalt en de LED verlichting waren  maatwerk. Van Noorden: ”De gemeente Goes had specifieke eisen ten aanzien van alle disciplines. Voor de verkeersdrempel hebben we bijvoorbeeld een speciale stalen mal moeten maken zodat de drempel met de asfaltmachine gemaakt kon worden.”

LED-verlichting    

                                 
                                           Voor de toepassingen van de led-verlichting benaderde KWS Fijen Wegdekverlichting \"wegdekverlichting.jpg\"TMLE BV. Fijen adviseerde een, aan een radardetector gekoppeld, systeem. De verlichting werd verwerkt in speciale waarschuwingsborden en in het asfalt. De radardetector zorgt ervoor dat de lampen oplichten als fietsers de oversteek naderen. In het wegdek werd verlichtingmodel FRS-710 verwerkt, een inbouwmodel met overrijdbescherming. Om tevens een drempelgevoel te creëren werd de half in half opbouw FYD-201 gebruikt. Fijen benaderde op zijn beurt Hoeflaken Infra Tech, die de kast voor de detector en de waarschuwingsborden bouwde.

 “In het begin was het wel even zoeken hoe de radar precies afgesteld moest worden,” vertelt Scheele. “We wilden voorkomen dat de lampen te vroeg of te laat zouden gaan branden. Maar na de nodige experimenten hebben we nu de juiste richting van de detector gevonden.”

Drempel


Tot slot is er een drempel geconstrueerd in het fietspad om te voorkomen dat brommers te snel op de rotonde afrijden en daardoor een gevaar voor de fietsers opleveren of als verrassing voor de automobilisten 'plotseling' over de rotonde gaan. De vorm van de asfaltdrempel is gebaseerd op de CROW-norm daarvoor, maar bleek in de praktijk lastig om met de asfaltmachine aan te leggen. Toch is de drempel steil genoeg om bromfietsers te dwingen hun snelheid te verminderen. De gemeente voerde met de hulp van een aantal brommerrijders uit Goes een geslaagde proef uit.

Creatieve oplossingen


Het is vooral de combinatie van maatregelen die Scheele noemt als oplossing voor de onveilige situatie. “Je moet in zo'n geval naar de plek zelf kijken om de beste oplossingen te vinden. Een standaard oplossing is er eigenlijk niet. Maar het gebruik van LED lampen gekoppeld aan een radarsysteem is natuurlijk ook op andere plekken te realiseren. Ook de afwijkende kleur kun je op andere plekken gebruiken. Sceptici van deze opstelling suggereren dat er bij de automobilisten gewenning zou kunnen optreden en dat zij op de lichten gaan rijden en niet meer zelf kijken of er ook daadwerkelijk fietser aan komen. We hebben die ervaring niet en we verwachten ook niet dat dit zal gebeuren, maar we willen nog wel even wachten voordat we definitief beslissen of en hoe we met deze maatregelen doorgaan.”

Het uitgebreide artikel over de rotonde op het Nansenplein in Goes leest u in Verkeer in Beeld magazine #1 van 2010.