Ruimte voor innovatie in taxibranche door eenvoudigere regels

woensdag 27 januari 2016
timer 3 min
Sinds 1 januari 2016 zijn de regels in de taxiwetgeving eenvoudiger geworden, waardoor de taxibranche 10 miljoen euro aan administratieve lasten bespaart. Dit schrijft staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer. Door de eenvoudigere regelgeving wordt de weg vrijgemaakt voor innovatieve diensten en nieuwe technologie.

Ondernemers met een taxibedrijf zijn nu vrijgesteld van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning voor het verrichten van taxivervoer. Voor taxichauffeurs blijft deze eis wel bestaan.  Ook kunnen vrijwilligers in het personenvervoer vanaf volgend jaar een hogere vergoeding krijgen voor hun inzet. 


Verhoging onkostenvergoeding vrijwilligersvervoer

De maximale jaarlijkse onkostenvergoeding voor vrijwilligersvervoer wordt verhoogd van 181 euro naar 1.500 euro per persoon – dit bedrag geldt nu al voor vrijwilligers in andere sectoren. Deze aanpassing is één van de acties om nieuwe vervoersinitiatieven en innovaties aan te moedigen.

 

Dijksma: “Vrijwilligers in het personenvervoer kunnen we goed gebruiken, want ze doen belangrijk werk. Zij zorgen er namelijk voor dat er ook vervoer mogelijk is op plekken waar taxi’s en het OV niet langer beschikbaar zijn. Daar moet een redelijke vergoeding tegenover kunnen staan. Daarom wil ik af van het verschil tussen de maximale vergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer en vrijwilligers in andere sectoren.”

 

Digitalisering

De aangepaste regelgeving biedt ruimte aan innovatieve diensten en nieuwe technologie. Wanneer mensen van tevoren een taxi bestellen, mag een chauffeur hun de informatie over de rit ook digitaal versturen. Zo kan de reiziger per app worden geïnformeerd over het tarief voordat hij instapt, en achteraf via een e-mail worden geïnformeerd over de gereden route. Het is in die gevallen niet meer nodig om een papieren ritbon aan de passagier mee te geven.

 

In taxi’s die alleen aan vooraf besteld vervoer doen tegen vaste prijzen per rit, hoeft ook niet langer een taxameter aanwezig te zijn.

 

Online kennisplatform

De afgelopen maanden is aan gemeenten, provincies, de taxibranche en belangenorganisaties gevraagd naar ideeën voor experimenten die de deur-tot-deurreis voor de reiziger nog beter kunnen maken, maar die binnen de huidige taxi- en OV-regelgeving niet mogelijk zijn. De huidige regelgeving blijkt echter genoeg ruimte te bieden voor deze ideeën. Dit geldt bijvoorbeeld voor het combineren van taxivervoer met goederenvervoer en het inzetten van autobusjes met geel kenteken door een school om hun leerlingen te vervoeren.

 

Om meer mensen bekend te maken met deze mogelijkheden, is een online kennisplatform opgericht. Hier zijn concrete voorbeelden te vinden van wat er mogelijk is, en kunnen vragen en ideeën worden ingediend. Zo wordt op een eenvoudige manier meer ruimte voor nieuwe initiatieven gegeven.

De regelgeving in de taxiwetgeving is sinds 1 januari 2016 eenvoudiger.