Sleutel tot succesvol distributieconcept binnenstad

maandag 29 november 2010
timer 3 min
In binnensteden veroorzaakt stedelijke distributie veel overlast. Het ziet er niet fraai uit en zorgt voor herrie, filevorming en uitstoot van schadelijke stoffen. Veel steden willen hun stedelijke distributie daarom aanpakken. 
Sleutel tot succesvol distributieconcept binnenstad

{igallery 107}

Sleutel tot succesvol distributieconcept binnenstad

In binnensteden veroorzaakt stedelijke distributie veel overlast. Het ziet er niet fraai uit en zorgt voor herrie, filevorming en uitstoot van schadelijke stoffen. Veel steden willen hun stedelijke distributie daarom aanpakken.

Verduurzamen


Dit kan door regelgeving, zoals milieuzones of venstertijden, maar ook steeds meer steden overwegen een innovatief bevoorradingsconcept. De grote vraag daarbij is echter: hoe te komen tot een succesvolle innovatie om de stedelijke distributie te verduurzamen?

Sleutel is de klant


Succesvolle voorbeelden van innovaties in de stedelijke distributie zijn de Cargohopper in Utrecht of de Binnenstadservice in Nijmegen. De sleutel tot het slagen van deze concepten is het betrekken van de winkelier, de consument en de vervoerder, oftewel de klant. Het is belangrijk naar wensen en behoeften te vragen, vertrouwen te scheppen en focus te leggen op gedragsverandering.

Vraag naar wensen en behoeften


Het is belangrijk de klant van het concept (winkeliers, vervoerders en soms ook consumenten) al bij de ontwikkeling van een innovatief concept te betrekken. Hun wensen zijn namelijk voor de haalbaarheid van wezenlijk belang. Als het concept niet goed genoeg aansluit en onvoldoende klantwaarde biedt, zullen de klanten het niet gaan gebruiken.

Schep vertrouwen bij de winkeliers en vervoerders


Vertrouwen in het concept is bij iedere innovatie in stedelijke distributie noodzakelijk. Maatregelen kunnen nooit door iedereen worden gedragen. Start bij de implementatie van een concept daarom met een klein groepje enthousiaste winkeliers. De kans dat het draagvlak voor het concept vervolgens na de start gaat groeien is op die manier groter dan bij beleid 'van bovenaf'.

Onderzoek


Vorig jaar heeft XTNT de wensen van de klant voor goederen uitleverpunten aan de rand van de stad in beeld gebracht. Uit dit onderzoek kwamen problemen van potentiële klanten (winkeliers en consumenten) naar voren die nog niet bekend waren. Hiermee wordt bij de eventuele verdere ontwikkeling van het concept nu rekening gehouden.

Leg focus op gedragsverandering


Een nieuw distributieconcept als een goederen uitleverpunt vraagt om ander gedrag van de klanten. Dit gedrag ontstaat niet vanzelf. Klanten houden vaak sterk vast aan gewoontes uit het verleden. Daarom is het belangrijk gedragsverandering op een gedegen manier te stimuleren. De klant moet weten en begrijpen welk gedrag wordt verwacht, in staat zijn dit uit te voeren en hiervoor open staan. Pas dan zullen klanten het nieuwe gedrag ook uitvoeren. Hanteer deze elementen ook in uw marketing en communicatieplan. Meer informatie? Neem contact op met XTNT'er Jasper de Vries: j.devries@xtnt.nl of 030-2398061.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>