Stadsregio Rotterdam verleent Vipre OV-ontheffing

dinsdag 29 december 2009
timer 4 min
De stadsregio Rotterdam heeft recentelijk Vipre BV ontheffing verleend om tot en met 2012 met luxe vans medewerkers van opdrachtgever Shell in de stadsregio te vervoeren. De vans zijn ingericht voor negen personen, waarvan één persoon, volgens het concept van 'vanpool', op vrijwillige basis optreedt als chauffeur.
Stadsregio Rotterdam verleent Vipre OV-ontheffing

Vipre had al een ontheffing sinds 2005, welke nu is verlengd tot en met 2012.

Ontheffing concessieplicht


In de stadsregio zijn alle concessies verleend aan openbaar vervoersbedrijven Connexxion en RET. Om toch de mogelijkheid tot innovatieve initiatieven open te houden en om gebruikers van het OV zo goed mogelijk van dienst te zijn, is in de wet opgenomen dat aan bedrijven een ontheffing op de concessieplicht kan worden verleend. Vipre BV, dat zich bezig houdt met consultancy op het gebied van mobiliteit en de operationele uitvoer ervan, had al een dergelijke ontheffing sinds 2005. In september vroeg het bedrijf een nieuwe ontheffing aan. Recent maakte de stadsregio het besluit openbaar dat zij het mobiliteitsbedrijf de ontheffing verleende.

A15 en Maasvlakte II


De redenen voor dat besluit liggen vooral bij de plannen voor de A15 en de tweede Maasvlakte, aldus directeur Jos Mens. Met het oog op deze twee enorme projecten hebben Rijkswaterstaat, Stadsregio en de Gemeente Rotterdam, en het Havenbedrijf Port of Rotterdam samen de Verkeersonderneming opgericht. Mens: “Een zes jaar durende verbouwing rondom een van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse economie kan rampzalige gevolgen hebben. Samen doen deze instanties er alles aan om te voorkomen dat tijdens de verbouwingen geen verkeersinfarct ontstaat dat het havengebied plat zou leggen. Daarbij is het van groot belang om het aantal auto's op de A15 te verminderen. Daarom heeft de Verkeersonderneming dit initiatief omarmd. Iedere volle van scheelt acht personenauto's op de weg. Die reductie draagt bij aan de veiligheid tijdens de wegwerkzaamheden, en aan de vermindering van de verkeersdruk.” 

Concurrentie


Aan de ontheffing is een aantal belangrijke voorwaarden verbonden. Zo mag Vipre met haar OV diensten geen concurrentie vormen voor de bedrijven met concessie. Vipre zal voor opdrachtgever Shell over vier routes werknemers vervoeren van en naar de Shell-raffinaderij aan de Vondelingenplaat op de Maasvlakte. De lijnen 1 en 2 verrichten vervoer vanuit het concessiegebied Voorne-Putten/Rozenburg van Connexxion naar het RET-concessiegebied. De lijnen 3 en 4 verrichten openbaar vervoer binnen het RET-concessiegebied. Op deze specifieke routes verzorgen die vervoersbedrijven zeer beperkt en ontoereikend openbaar vervoer. Dit is tevens de reden dat Connexxion en RET geen bezwaren hebben ingediend tegen de ontheffing.

Uitdagingen


Vipre moet voldoen aan alle voorwaarden en normen van openbaar vervoer. De vans rijden volgens een vaste dienstregeling en het vervoer staat in principe voor iedereen open. Toch krijgt Vipre van de overheid geen OV-subsidie, dat is voorbehouden aan de vervoersbedrijven met concessie. De kosten zullen volledig gedekt moeten worden door de opdrachtgever en haar werknemers. Ook mag het bedrijf geen gebruik maken van het nationale tariefsysteem zoals de strippenkaart en OV-chipkaart.

Steun van V&W


Een andere uitdaging waar Vipre tegen aanloopt is de BTW. Het bedrijf maakt zich al lange tijd hard voor een verlaging van de BTW tarieven op deze vormen van openbaar vervoer. Mens legt uit: “Het normale BTW tarief voor openbaar vervoer is 6%. Deze BTW is gek genoeg niet aftrekbaar. Maar voor initiatieven zoals deze geldt 19% omdat veel autonome belastinginspecteurs vinden dat de vervoersprestatie geleverd wordt door de vrijwillige chauffeur en niet door de vergunninghouder. Dat vinden wij niet terecht en wij strijden dan ook al enige tijd voor gelijktrekking van de BTW tarieven. De steun van Verkeer en Waterstaat hebben we, alleen het ministerie van Financiën ligt dwars.”

Mobiliteitsoplossing


Ondanks deze obstakels zitten er grote voordelen aan deze vorm van werknemersvervoer. Mens: “De auto zelf is vrijgesteld van BPM en houderschapsbelasting. Straks, bij de invoering van de kilometerheffing, hoeft de werkgever niet negen keer het gereden aantal kilometers te vergoeden, maar slechts één keer. Dat scheelt de opdrachtgever nogal wat kosten. Daarbij komt dat de vans toestemming hebben om over de busbanen te rijden. Dat is van groot belang wanneer de A15 straks echt op de schop gaat en er enorme files ontstaan. Vanpool draagt bij aan de mobiliteit en bereikbaarheid van Shell, maar ook van het hele gebied. Het bespaart dus geld, parkeerplaatsen, tijd en niet onbelangrijk: het milieu.”

Het Rotterdamse Havengebied is niet de enige plek waar Vipre collectief personenvervoer verzorgd. In West-Brabant worden werknemers van Assa Abloy van en naar het werk vervoerd in de luxe vans. Daar werd een ontheffing verleend tot en met 2014. Voor opdrachtgever RDW in Groningen wacht Vipre nog op een verlenging van de opheffing tot en met 2012. “Maar ook daar verwachten wij snel een positief antwoord”, zegt Mens.