Studenten RuG op de e-bike naar universiteit
RuG en duurzaamheid
Naast bereikbaarheid is het voor de RuG belangrijk om studenten kennis te laten maken met de e-bike. De e-bike zou een duurzaam middel kunnen zijn om studenten en forensen te stimuleren om te gaan fietsen in plaats van te reizen met het openbaar vervoer of met de auto. Vanwege het duurzaamheidsvraagstuk wordt de pilot uitgevoerd door Green Office Groningen, het duurzaamheidsplatform van de RuG. De e-bike pilot kan aantonen hoe studenten reageren op het gebruik van duurzame vervoersalternatieven en hoe er op beleidsniveau wordt besloten over duurzame investeringen, zoals de aanschaf van oplaadpunten voor e-bikes. Het uiteindelijke doel van de pilot voor Green Office is zicht krijgen op de kansen en belemmeringen bij duurzame transities.
Tjeerd Willem Hobma, IT-directeur van de RUG en voorzitter van de Taakgroep Duurzaamheid, was eerder directeur Instituut voor Duurzame Mobiliteit van BOVAG en RAI Vereniging: "Gek eigenlijk. Als student ben je gewend om veel te fietsen en het OV te gebruiken. En heb je eenmaal een mooie baan dan stap je toch snel uit gewoonte in de auto. De e-bike is een prima alternatief voor auto en OV op de korte afstand. En heel gemakkelijk te parkeren. Meer dan de helft van studenten en medewerkers aan de RUG woont binnen 15 km van de universiteit. En de nieuwe e-bikes zijn hip en snel. Allang niet meer alleen geschikt voor ouderen die wel een steuntje kunnen gebruiken. Ik geloof dat we als RUG een nieuwe trend kunnen zetten die aansluit bij ons gewoontegedrag: fietsen. Forenzende medewerkers hebben de e-bike als groen, gezond en slim alternatief al op beperkte schaal ontdekt. Nu richten wij ons op studenten. Heb jij al eens een e-bike geprobeerd? Fluitend ga je harder, tot wel 25 km per uur. Voor succesvol grootschalig e-bike gebruik in Groningen en omgeving is wel meer nodig dan snelle fietsen: vrije doorgaande routes, voldoende parkeergelegenheid en aansluiting op het OV. Dit zal ook de doorstroming van het verkeer in de binnenstad en naar de Zernike campus verbeteren. Met de fiets in plaats van met de bus, een gekke gedachte? Nee hoor. Met een snelle e-bike op een doorgaande route haal je in een half uur een woon-werkafstand van 15 kilometer. Da's pas nieuw perspectief!"
Doel van de e-bike pilot
Met de pilot 'e-bike & studenten' willen onderwijsinstellingen, gemeenten, provincies en vervoerders kijken hoe scholieren en studenten kunnen worden gestimuleerd om met de e-bike naar de onderwijsinstelling te gaan. Dit om de overvolle bussen en treinen tijdens de spits te ontlasten. Het is onderdeel van het programma Beter Benutten Regio Groningen-Assen. De uitvoering van deze pilot ligt in handen van Groningen Bereikbaar. Henk Brink, voorzitter Beter Benutten Regio Groningen-Assen, is benieuwd naar hoe de studenten het gebruik van de e-bike ervaren: "Als regionale overheden zoeken we naar nieuwe en goede oplossingen voor de groeiende vormen van mobiliteit. En ook rekening houdend met de wegwerkzaamheden die in Groningen (bijvoorbeeld Aanpak Ring Zuid) en Assen (FlorijnAs) op ons afkomen. Daarnaast is fietsen ook heel gezond. Ik ben erg benieuwd of de studenten van de RuG zich net zo massaal aanmelden voor deze pilot als de Hanzehogeschool. En natuurlijk wat hun ervaringen en wensen zijn."
Bron: Beter Benutten

Studenten van de RUG doorkruisen straks per e-bike de stad