Succesfactoren Zaans Verkeers- en VervoersPlan

dinsdag 29 juni 2010
timer 2 min
KpVV benoemde het Zaans Verkeers- en VervoersPlan 'Verkeer in een goed milieu!', opgesteld door XTNT tot een goed voorbeeld van een plan voor duurzame mobiliteit. In dit artikel leest u de succesfactoren van het ZVVP.
Succesfactoren Zaans Verkeers- en VervoersPlan

 

Werk vanuit stedelijke thema's


Mobiliteit staat niet op zich, het is een afgeleide van de thema's die binnen een gemeente of regio centraal staan. Daarom is bij het opstellen van het ZVVP niet gestart met het benoemen van doelstellingen op het gebied van mobiliteit. Er is juist gekeken naar wat de gemeente wil bereiken: de speerpunten van het collegeprogramma hebben de invulling van het ZVVP bepaald. Zo draagt het verkeer- en vervoerbeleid bij aan het realiseren van het collegebrede programma.

Definieer en stel kaders


De gemeentelijke thema's leidden tot drie sleutelbegrippen voor het ZVVP: duurzaamheid, stedelijke ontwikkeling en verandering in het mobiliteitsgedrag. Maar wat is duurzaamheid, wanneer is stedelijke ontwikkeling geslaagd en welke maatregelen dragen hieraan bij? Om helder te maken wat Zaanstad wilde bereiken, zijn de kaders voor het ZVVP gedefinieerd en uitgewerkt in concrete randvoorwaarden en uitgangspunten. Deze kaders zijn leidend geweest bij het opstellen van de oplossingsrichtingen en het uiteindelijke ZVVP.

Vooral bij plannen met duurzaamheid als centraal thema is het belangrijk duidelijke kaders te scheppen. Duurzaamheid kan immers op veel manieren worden uitgelegd. Het is een containerbegrip en afbakening is nodig. Want wat is een duurzaam vervoermiddel, en speelt ruimtebeslag van auto's ook een rol bij duurzaamheid? Geef antwoord op die vragen alvorens maatregelen te bedenken.


Kijk verder dan verkeerskundige maatregelen


Om duurzame mobiliteit te bereiken is een omslag nodig in het denken en handelen van beleidsmakers, burgers en het bedrijfsleven. Met alleen de klassieke verkeerskunde bereiken we dit niet. Maatregelen die inspelen op gedragsverandering zijn nodig. Alleen als actoren het (persoonlijk) nut inzien van gedragsverandering, in staat zijn om dit te effectueren en hiertoe ook daadwerkelijk bereid zijn, is de kans groot dat de ingezette maatregel effectief is.


Betrek partijen tijdig


Bij de start van het plan zijn de kaders voor het ZVVP gedefinieerd met een gemeentelijke projectgroep, belangengroepen en bestuurders. Dit zorgde ervoor dat meningen en opvattingen in een vroeg stadium bekend waren en ook de uitgangspunten bij iedereen bekend waren. Dit leidde uiteindelijk tot een soepele en snelle besluitvorming in de gemeenteraad.

Terug naar overzicht projecten >>>