Succesroute voor mobiliteitsmanagement

maandag 23 augustus 2010
timer 4 min
Succesroute voor mobiliteitsmanagement Agentschap NL presenteert een lijst met tips, door de instantie zelf aangeduid als de 'Succesroute voor uw mobiliteitsproject'. Dit is ontstaan vanuit de subsidies die Agentschap NL verstrekte via het programma Mobiliteitsmanagement. 
Succesroute voor mobiliteitsmanagement

 

Mobiliteitsinitiatieven


Tien jaar geleden startte het ministerie van Verkeer en Waterstaat met het subsidiëren van mobiliteitsinitiatieven. De laatste jaren gebeurde dat via dit programma. Sinds die tijd is er veel in beweging gezet en informatie vergaard met de ingediende projecten. Daaruit werd het lijstje met tips gedestilleerd.

De succesroute voor mobiliteitsprojecten:


- Les 1: Combineer en vul aan
De beste innovaties in de afgelopen tien jaar gingen vaak niet om vervoersvernieuwingen, maar om het op een slimme manier koppelen of op een andere manier inzetten van bestaande vervoersmiddelen. De meest kansrijke innovaties betreffen een nieuwe organisatie of een andere combinatie of inzet van vervoersmiddelen.

- Les 2: Vergeet uw aanbod, kijk naar de vraag
Veel leaserijders willen ook wel eens met de trein, maar mogen niet omdat ze al een leaseauto hebben. Werkgevers vinden het vaak te ingewikkeld en te duur om ook andere vervoerswijzen aan te bieden. Mobility Mixx zag het gat in de markt, sprong er op in door voor de werkgever als “service provider” op te treden. De innovatie slaagde, omdat er duidelijk een behoefte aan was.

- Les 3: Kijk naar het totaal aan activiteiten
Het bedrijf Besite bracht het regelen van evenementenkaartjes en het vervoer er naartoe samen op één website, Tripticket. De reiziger denkt daardoor eerder over zijn vervoer na en regelt dat ook eerder. Het combineren van kaartje, informatie en vervoer levert Besite succes op. U heeft misschien een heel mooi systeem bedacht, maar daarmee bent u er nog niet. Uw project of idee is namelijk maar een klein onderdeel van het geheel. Er is meer nodig om uw project of idee bij de reiziger te brengen.

- Les 4: De Openbaar vervoerwereld kent concessies
In Nederland geldt de Wet Personenvervoer 2000. Vervoersautoriteiten geven op basis van een bestek een concessie uit aan een vervoerder voor het verzorgen van het OV in hun regio. Een nieuwe dienst moet daar binnen passen. Los van de vraag of sommige projecten technisch mogelijk zijn, en of er een doelgroep voor is, moet gekeken worden naar hoe een nieuw openbaar vervoer idee in de concessiesystematiek past.

- Les 5: Concessies lopen af
In Nederland worden regionale concessies voor het openbaar vervoer elke vier of vijf jaar aanbesteed. Elk nieuw te ontwikkelen mobiliteitsproject moet binnen de gestelde wettelijke kaders van een concessie voor openbaar vervoer of doelgroepvervoer passen. En daar zit regelmatig de crux. Innovaties gaan vaak niet door als concessies overgaan naar een andere vervoerder. Vervoerders investeren niet snel in ideeën als de resultaten pas zichtbaar zijn na afloop van de lopende concessie. Gelukkig wordt bij concessies steeds vaker rekening gehouden met een aantal mobiliteitsvernieuwingen. Niettemin blijft het belangrijk aan te sluiten op de (bestaande) standaarden. Zo wordt voorkomen dat innovatieve mobiliteitsprojecten stranden op de duur van de concessies.

- Les 6: Weet welke afspraken er zijn en hoe het geld stroomt
Een openbaar vervoerssysteem kan nog zo fantastisch werken, er is een probleem als niet van tevoren duidelijk is of het systeem past binnen bestaande structuren (naast de cao bijvoorbeeld ook de afspraken tussen provincie en vervoerder). Zorg er dus voor dat een mobiliteitsproject binnen de bestaande afspraken past en dat het project ook zonder subsidie kan blijven bestaan.

- Les 7: Verdubbel uw planning
Veel innovators komen uit het bedrijfsleven en zijn gewend snel een idee te ontwikkelen. Realisatie kost vaak tijd en ook eventueel benodigde vergunningen kunnen tijd kosten. Houd daarom in uw planning rekening met een langere invoertijd. Dit zorgt voor een soepele invoer. Onze ervaring is dat 90% van de planningen te optimistisch is. Maak dan ook een realistische planning.

- Les 8: Ken uw doelgroep
Het is van goed naar de uiteindelijke gebruikers te kijken, maar het is zeker ook belangrijk dat de partijen die een beslissing moeten nemen om verder te gaan met het project, weten wat ze kunnen verwachten. Wat is nu eigenlijk de markt die u aanboort? Weet u wie op uw fietsenstalling of informatiesysteem zit te wachten? Kunt u dat ook duidelijk maken aan degenen die hiervoor moeten investeren? Kortom, Het is heel belangrijk om inzicht te krijgen in wie verder moet met uw project, nadat het is ontwikkeld.

- Les 9: Zorg voor een goede timing!
Zorg dat u op het juiste moment met uw project komt. Ken de markt en de doelgroep. Kijk ook naar de technische ontwikkelingen. Ideeën die in het verleden niet zijn aangeslagen, kunnen later wel degelijk succes hebben. Dus speel in op de marktvraag en benut nieuwe technische mogelijkheden zoals locatiebepaling via gsm voor reisinformatiediensten.

- Les 10: Kijk verder dan de directeur!
 

Terug naar overzicht nieuws >>>