Taskforce Mobiliteitsmanagement: 'Bedrijfsleven aan zet'

donderdag 18 maart 2010
timer 3 min
TFMM: 'Bedrijfsleven aan zet' De stuurgroep van de Taskforce Mobiliteitsmanagement vindt dat hoewel de doelstelling nog niet is gehaald, er al wel teveel is gebeurd om nu te stoppen. De Taskforce is van mening dat nu het bedrijfsleven aan zet is om een goed vervolg te creëren.
Taskforce Mobiliteitsmanagement: 'Bedrijfsleven aan zet'


Anders betalen voor mobiliteit


Vrijwel alle voorbereidingen voor Anders Betalen voor Mobiliteit zijn door de val van het kabinet stopgezet. De regionale pilots rond spitsmijden in de zes grootste stedelijke regio's staan hier los van en gaan vooralsnog door. De Taskforce-vergadering concludeert dat het belang van mobiliteitsmanagement voor de bereikbaarheid alleen maar groter is, nu een landelijke kilometerheffing onzeker is.

Evaluatie


Alle convenantregio's hebben overzichten aangeleverd van hun stand van zaken. De overzichten laten zien dat er veel gebeurt, maar dat het onwaarschijnlijk is dat de doelstelling van 5% minder spitskilometers zal worden gehaald. Goudappel Coffeng en PWC zijn in opdracht van het Rijk een evaluatie gestart die uitsluitsel moet geven over het behalen van de doelstelling en het proces dat door de Taskforce in gang is gezet in kaart zal brengen.

Stoppen niet aan de orde


De Taskforce Mobiliteitsmanagement en Nederland Bereikbaar stoppen medio dit jaar in de huidige opzet. De stuurgroep vindt dat de Taskforce na 8 september 2010 in de één of andere vorm een vervolg moet krijgen. Ondanks dat de doelstelling nog niet is gehaald, is er wel een onomkeerbaar proces in gang gebracht, aldus de stuurgroep. De Taskforce is van mening dat nu het bedrijfsleven aan zet is om een goed vervolg moet helpen creëren.

Voorwaarden vervolg


Een goede vervolgstap moet overtuigend zijn voor het Rijk, en verder gaan dan de TFMM, Nederland Bereikbaar en andere platforms. Het nieuwe initiatief moet zo aantrekkelijk zijn voor grote, ook landelijke - werkgevers, dat zij zich op een niet-vrijblijvende manier willen committeren en een substantiële bijdrage willen leveren. Het initiatief moet ook bijdragen aan continuering van de ingezette decentrale publiek-private samenwerking en mag niet ten koste gaat van de intensieve samenwerking met het Rijk. Tevens moet het bijdragen aan een meer uniforme communicatie naar werkgevers en werknemers en moet het op korte termijn leiden tot meer mobiliteitsmanagement.

Lodewijk de Waal blijft


Voorzitter Lodewijk de Waal verklaarde zich bereid om na de formele TFMM-periode die eindigd in september, leiding te geven aan een nog nader te bepalen vorm van samenwerking tussen betrokken private en publieke partijen, mits deze samenwerking voldoende toekomstperspectief biedt op het behalen van goede resultaten. In dat geval wil hij ook de ministers van VROM en V&W verzoeken de besluitvorming over invoering van regelgeving nog twee jaar uit te stellen.

Actief werkgevers verleiden


De komende tijd zet de TFMM in op het uitwerken van een landelijke actie gericht op een aantrekkelijke en niet-vrijblijvende propositie voor de vijftig grootste werkgevers. Ten tweede zal de communicatiestrategie gericht zijn op het verleiden van het midden- en kleinbedrijf tot het voeren van een actief mobiliteitsbeleid. Hiervoor zal de TFMM samenwerken met Blauw Research en Hill & Knowlton en onder andere 'Superpromotors' van slim werken inzetten. Verder wordt bij de convenantregio's geïnventariseerd wat de wensen zijn voor een nationale organisatie die vervolg gaat geven aan de huidige Taskforce.

Download hier het officiële verslag van de hele vergadering.
 

Lees ook:

Taskforce Mobiliteitsmanagement organiseert 'Koplopers en doorpakkers' congres

Mobiliteitsmakelaar in Stedendriehoek

Ruim vier ton voor mobiliteitsmanagement WERV

Subsidieprogramma voor Innovatief Mobiliteitsmanagement

Grootschalige proef Digitale Mobiliteit in Amsterdam