TNO ontwikkelt systeem voor betere emissiemetingen

woensdag 4 november 2009
timer 2 min
TNO heeft een systeem ontwikkeld, waarmee betere emissiegegevens kunnen worden gemeten. Het meten van de luchtkwaliteit op drukke verkeersknooppunten gebeurt met een combinatie van camera's, radars en luchtkwaliteitsensoren, slimme algoritmes en verbeterde modellen.
TNO ontwikkelt systeem voor betere emissiemetingen

 

TNO testte op een kruispunt in Delft of ze met deze beschikbare technologie de uitstoot per voertuig kon meten. De proef bleek geslaagd. 

Dynamisch verkeersbeleid


Overheden zouden de luchtkwaliteit kunnen bewaken door middel van dynamisch verkeersbeleid, ofwel door de maximumsnelheid aan te passen om te voorkomen dat de fijnstofconcentratie de maximaal toegestane waarde overschrijdt. Daar zijn wel modellen voor nodig waarmee dat deel van de fijnstofconcentratie dat door het verkeer veroorzaakt wordt, gemeten en voorspeld kan worden.

Advanced Traffic Monitoring


Om aan deze behoefte tegemoet te komen heeft TNO in het kader van het onderzoeksprogramma Advanced Traffic Monitoring (ATMO) meetgegevens verzameld die het mogelijk maken om de luchtkwaliteit beter te voorspellen. De meetlussen en camera's die momenteel kruispunten bewaken, zijn niet in staat om op dit punt gedetailleerde gegevens te verzamelen. Samen met TU Delft en Vialis voorzag TNO een kruispunt in Delft van betere sensoren. De metingen van het sensornetwerk werden gecombineerd met camerabeelden en kentekenplaatherkenning, zodat de uitstoot van een auto in verband kon worden gebracht met zijn snelheid en met het type auto. De metingen waren gedetailleerd genoeg om high-emitters te identificeren, voertuigen die voor hun type en bij de gemeten snelheid buitengewoon veel uitstoot veroorzaken.
 

Toepassingen


Met de meetgegevens kunnen verkeersstromen effectiever worden gemanaged. Een mogelijke toepassing is bijvoorbeeld een groene verkeersregeling. Daarbij meet de gemeente op het eerste kruispunt wanneer en met welke snelheid een auto langskomt. Tegen de tijd dat de auto bij het volgende kruispunt aankomt, kunnen de lichten daar op automatisch op groen springen. Het gevolg is dat auto's minder hoeven te remmen of te wachten voor het stoplicht. Dat verlaagt de fijnstofconcentratie op kruispunten en bevordert de doorstroming. TNO zal de technologie nog verder doorontwikkelen om meer toepassingen mogelijk te maken.

Lees hier TNO's ontwerp voor luchtmetingen.