Twynstra Gudde: laat slim werken los

dinsdag 21 september 2010
timer 4 min
Vanuit verkeer en vervoer moeten we Slim Werken Slim Reizen gaan loslaten, stelt Twynstra Gudde. Het Nieuwe Werken levert een bijdrage aan de bereikbaarheid, maar met de transitie naar Het Nieuwe Werken is er een moment gekomen dat de lead bij partijen zou moeten liggen die daar goed in zijn. 
Twynstra Gudde: laat slim werken los

 

Laat het los


Twynstra Gudde denkt dat er in het transitieproces een fase komt waarin Slim Werken Slim Reizen de wereld van verkeer en vervoer teveel ontstijgt. Het doel om de bereikbaarheid ermee te verbeteren, moet overeind blijven, maar voor het aanjagen van Het Nieuwe Werken kan de lead elders liggen. Bijvoorbeeld vanuit de Rijksoverheid gezien niet bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar bijvoorbeeld Binnenlandse Zaken of Economische Zaken. Vanuit mobiliteitsmanagement is de verbinding met Het Nieuwe Werken gelegd. De effecten voor de bereikbaarheid zijn er, maar de verdere transitie ligt niet in onze vakwereld. We moeten durven loslaten.

Rol verkeerskundig Nederland


Mobiliteitsmanagement heeft de afgelopen jaren een transitie doorgemaakt. Voor de start van de Taskforce Mobiliteitsmanagement in 2008 lag er een focus op de wijze van verplaatsen door werknemers. De afgelopen jaren is er veel meer nadruk komen te liggen op de manier van werken, vaak onder de noemer Het Nieuwe Werken. Daarmee lijken experts op het gebied van mobiliteitsmanagement het werkveld van verkeer en vervoer deels te verlaten en zich steeds meer te richten op aspecten van HRM, facility management, huisvesting en vastgoed en ICT. In de verschillende regio's waar convenanten mobiliteitsmanagement zijn ondertekend, worden werkgevers ook vooral benaderd via de HRM-manager. De vraag doemt op tot waar verkeerskundig Nederland mee moet gaat met de transitie en wanneer we het vernieuwde mobiliteitsmanagement beter over kunnen laten aan deskundigen buiten het vakgebied?

Een succesvol transitieproces is ingezet


Vooropgesteld is er de afgelopen jaren door veel mensen veel en goed werk verricht. Mobiliteitsmanagement is op de kaart gezet en dat is mede dankzij de transitie richting Het Nieuwe Werken. Door verder te kijken dan alleen de wijze van verplaatsen, is het niveau van 'geitenwollensokken in de regen op de fiets' overstegen. Er zijn maatregelen ontstaan die een meerwaarde bieden voor werknemers en werkgevers en daardoor wordt mobiliteitsmanagement steeds meer toegepast. Daarbij wordt die term ook steeds minder gebruikt; de Taskforce Mobiliteitsmanagement heeft niet voor niets het begrip 'Slim Werken Slim Reizen' geïntroduceerd. Werkgevers zijn daartoe te verleiden met effecten t.a.v. werknemerstevredenheid, arbeidsproductiviteit, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, concurrentie op de arbeidsmarkt e.d. Het verbeteren van de bereikbaarheid dient in de meeste gevallen geen direct belang voor een individuele werkgever. Andersom is mobiliteit ook steeds nadrukkelijker onderdeel geworden van Het Nieuwe Werken. De oorsprong ervan lag vooral in de ICT-wereld, maar steeds meer mensen zien dit containerbegrip als een breder concept met meerdere facetten. Daarbij komen de effecten van
Het Nieuwe Werken op het mobiliteitsgedrag van werknemers ook steeds meer op de agenda.

Veel meer dan verkeer


Het Nieuwe Werken heeft effect op de autokilometers in de spits. In de regio Arnhem Nijmegen heeft een 1-meting plaatsgevonden en daaruit blijkt een significante daling van het aantal autokilometers in de spits bij werknemers van bedrijven die het convenant mobiliteitsmanagement hebben ondertekend. De 5 procent is nog niet gehaald, maar deze regio is al wel op weg. De kracht voor een vervolg van de transitie ligt in het verder bij elkaar brengen van de werelden van verkeer en vervoer enerzijds en de disciplines HRM, facility management, huisvesting en vastgoed en ICT anderzijds. En dan gaat het alleen nog maar over de inhoud; het proces eromheen kent begrippen als communicatie, coachen, veranderen en leiderschap.

Bron: drs. ing. Pieter Arends en Susan van Hees MSc, beiden werkzaam bij Twynstra Gudde.

 

Terug naar overzicht nieuws >>>