Veel automobilisten willen wel fietsen

maandag 5 juli 2010
timer 2 min
Zes van de tien automobilisten denken er serieus over na om de fiets te pakken naar het werk. Geld is daarvoor de belangrijkste reden, zo blijkt uit een studie van TNO. In opdracht van het ministerie van V&W werd onderzocht welke beleidsmaatregelen effect kunnen op het stimuleren van woon-werkfietsen. 
Veel automobilisten willen wel fietsen


Stimulerende maatregelen


TNO combineerde gegevens uit de literatuur met een, voor deze studie uitgevoerd, onderzoek onder autogebruikers die op befietsbare afstand van hun werk wonen. De groep potentiële fietsers is groot. Met een beetje duwen en trekken zijn die wellicht over de streep te helpen. Uit de studie komt naar voren dat financiële prikkels en verbetering van fietsvoorzieningen het meeste effect sorteren.

Financiële prikkels


Financiële prikkels kunnen bijvoorbeeld voortkomen uit invoering van de kilometerheffing, een aangescherpt parkeerbeleid en veranderingen in de vergoedingen van de reiskosten. Deze maatregelen zullen echter alleen inwerken op het gewoontegedrag van de automobilist als er fors ingegrepen wordt en er een soort schokeffect teweeg wordt gebracht, waardoor men de vervoerswijzekeuze gaat heroverwegen, zo denkt TNO.


Verbeteren fietsvoorzieningen


Naast dergelijke pushmaatregelen is de groep twijfelaars ook ontvankelijk voor pull maatregelen. Zo biedt het verbeteren van de fietsvoorzieningen een effectieve stimulans als ze de hoeveelheid tijd voor het woon-werk verkeer verminderen. Dan helpen ook de kleine beetjes, zoals een betere afstelling van verkeerslichten, een kilometervergoeding voor fietsers en het gebruik van een buienradar.

Elektrische fiets


TNO ziet ook veel in de elektrische fiets. Een aanschafregeling en het stimuleren van gratis tijdelijk gebruik van de elektrische fiets kunnen de weifelaars over de brug helpen. Voorlichting werkt maar beperkt, maar is volgens TNO wel nodig om de andere maatregelen te ondersteunen.

Waarom niet fietsen


Overigens fietst een significante groep niet, vanwege specifieke redenen. Deze groep is ongeveer 25% van de ondervraagden. De redenen zijn: 1) nacht- en/of ploegendienst (veiligheid), 2) ouders met kinderen (logistiek) en 3) gezondheidsredenen (fysieke problemen). Beleid om deze groepen te stimuleren tot overstappen vraagt om specifieke maatregelen, waarbij gedacht kan worden aan maatregelen om de veiligheid te verhogen, bijvoorbeeld door gezamenlijk te fietsen (groep 1), logistieke ondersteuning van ouders bij het wegbrengen van kinderen om tijdswinst te behalen (groep 2), en stimulering van het gebruik van de elektrische fiets (groep 3).

Terug naar overzicht nieuws >>>