Veel vernieuwingen op ParkeerVak 2011

donderdag 31 maart 2011
timer 3 min
Bram van Luipen van het KpVV gaat in op de ParkeerVak 2011, en in het bijzonder op de kwaliteit van inzendingen voor de Innovatieprijs ParkeerVak 2011. Bij de uitreiking zal hij als jurylid optreden: 'Vanzelfsprekend is het niet gepast om in dit medium uitlatingen te doen over het keuzeproces om uit de verschillende inzendingen de winnaar te bepalen. Maar wat wel gemeld kan worden is dat de inzendingen heel verrassend zijn.'
Veel vernieuwingen op ParkeerVak 2011

Veelzijdige beurs


Zeer verschillende typen van verbeteringen, uitbreidingen, vernieuwingen en innovaties op het vlak van parkeervoorzieningen en ondersteunende systemen zijn aan de jury voorgelegd. Als de inzendingen een afspiegeling zijn van wat de beurs gaat brengen dan kan er gerekend worden op een veelzijdige beurs. Een beurs die laat zien dat het om meer gaat dan slimme parkeerautomaten, geavanceerde betaalsystemen en diensten op het gebied van handhaving.

Interface


En verder wordt meer en meer duidelijk dat parkeren een interface is tussen herkomst en autoreis enerzijds en autoreis en bestemming anderzijds. Diensten als servicehuis, belparkeren en parkeerlijn ondersteunen de automobilist om enerzijds de meeste praktische parkeergelegenheid te kiezen en alle handelingen die verder nodig zijn zo efficiënt mogelijk af te wikkelen. De parkeerbeheerder krijgt een helder overzicht van het gebruik en de opbrengsten van zijn voorzieningen en kan zo de dienstverlening beter op zijn klanten af stemmen. En de overheid weet veel beter hoe het gebruik verdeeld over de verschillende voorzieningen en in de tijd ligt. On line biedt dit opties om het verkeersmanagement hier op af te stemmen en off line biedt dit nuttige info om het parkeerbeleid te evalueren en waar nodig aan te passen.

Communicatie parkeerbeleid kan beter


Parkeren, zeker betaald parkeren, draag een slechte naam. Kennelijk is de parkeerbranche (lees alle private en publieke partijen) nog steeds niet goed in staat om de burger het belang van gereguleerd parkeerbeleid goed uit te leggen. Abonneer je maar met het trefwoord 'parkeren' op Google Alert. Het overgrote deel van de alerts gaat over protesten tegen de invoering van betaald parkeren. Dus het creëren van draagvlak voor parkeermaatregelen lijkt nog een onontgonnen gebied. Gerelateerd aan ParkeerVak 2011 is de vraag: wat is het antwoord van de parkeerbranche op deze vraag? De redactie is erg benieuwd.

Gemeenten moeten BTW heffen op parkeerkaartje


De situatie dat gemeenten geen BTW hoeven te heffen op parkeervoorzieningen achter een slagboom was slechts van korte duur. De Hoge Raad besliste op 15 oktober 2010 dat een gemeente geen btw hoeft te voldoen over de parkeerbelasting in parkeergarages en –terreinen. Onlangs heeft de staatssecretaris van Financiën de wet aangepast op dit punt. De staatssecretaris wil zo concurrentieverstoring ten opzicht van private partijen voorkomen. Een ongewenst effect daarbij is dat het prijsvoordeel voor gemeentelijke off-street parkeervoorzieningen verdwenen is. En dat gaat tegen de trend in om off-street parkeren goedkoper te maken dan straatparkeren.

Europese organisaties werken samen


De Europese Parkeer Associatie (EPA) is een samenwerking aangegaan met het Europese regio- en stedennetwerk POLIS om communicatie over parkeren (als operatie en als onderdeel van mobiliteitsbeleid in stedelijke gebieden) bij steden en regio's beter onder de aandacht te brengen. In dat kader is er 17 mei in Stuttgart een gezamenlijke workshop van EPA en POLIS waarvan het volledige programma met aanmeldingsmogelijkheid binnenkort op deze site te vinden is.


 

Terug naar overzicht nieuws >>>