Verbetering luchtkwaliteit steden

woensdag 4 augustus 2010
timer 4 min
In drukke steden ondervinden bewoners hinder van luchtvervuiling en lawaai, veroorzaakt door vrachtverkeer en bussen. Ook is de regelgeving voor de luchtkwaliteit in steden aangescherpt. TNO heeft samen met haar partners een oplossing voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden: de elektrisch aangedreven vrachtwagen met range extender.  
Verbetering luchtkwaliteit steden

 

Range extender


De range extender is een energiebron die al rijdend de accu's oplaadt als die leeg zijn. Dit kan een dieselmotor zijn, maar bijvoorbeeld ook een gasmotor of zelfs een brandstofcel. Het gaat hier dus om een hybride vrachtauto, die in de stad qua leefbaarheid en duurzaamheid voor een forse sprong vooruit zorgt.

Druk stadscentrum


Gertjan Koornneef , projectmanager hybride en elektrische voertuigen bij TNO: “We vinden dat je het gebruik van specifieke voertuigen heel goed moet kennen voordat je beslist of je 'm ombouwt naar elektrisch of hybride. Dat is hier ook gebeurd door in een druk stadscentrum te meten hoe een vuilniswagen wordt gebruikt.” Het betrokken consortium, dat onder meer bestaat uit TNO, Gemco en DAF, beoogt binnen een redelijk korte termijn een zo groot mogelijke milieuwinst te behalen. Daartoe werden eerst verschillende voertuigen onderzocht op hun aandeel in de overlast in de stad: de stadsbus, de personenwagen, de distributiewagen en de vuilniswagen.

De vuilniswagen onder de loep


Met name bij de vuilniswagen bleek op milieugebied veel verbetering mogelijk. Deze rijdt lang in een wijk rond, produceert daar uitlaatgassen, maakt een hoop kabaal en stoot tevens veel CO2 uit. Het specifieke rijgedrag van vuilnisauto's (veel optrekken en weer stoppen) past heel goed bij een auto die elektrisch wordt aangedreven. Koornneef: “Met de huidige accu's kan de vuilniswagen maximaal één uur elektrisch rijden. Omdat de vuilnisauto zo zwaar is, heb je naast de elektromotor en accu's dus ook een (diesel)motor nodig om de accu's tussendoor op te laden. Een kleinere motor slim als range extender gebruiken zorgt voor een laag brandstofverbruik omdat je daardoor langer elektrisch kan rijden.” Dit type vrachtauto is uniek, want elektrische vrachtauto's met range extender zijn nog niet op de markt. En de winst? Minimaal 25 procent minder CO2-uitstoot en nog meer verlaging van de uitstoot van NOx en roet. De voordelen voor geluidsoverlast worden nog gemeten in de praktijk. Deze worden echter wel verwacht.

Rol overheid


Waarom bestaan die vrachtauto's nog niet, als ze beter zijn voor het milieu? “Voor grotere voertuigfabrikanten is de schaalgrootte nu nog niet groot genoeg en de richting waarin de ontwikkelingen gaan nog te onduidelijk om productiefaciliteiten daarop aan te passen. Niet alleen de kosten om vrachtwagens elektrisch aan te drijven zijn hoog, het zou ook een flinke investering zijn om hun productielijnen erop aan te passen. Het feit dat DAF betrokken is bij dit project, toont wel aan dat de industrie ermee bezig is.” Voor nichefabrikanten zoals GEMCO, die allerlei speciale typen vrachtauto's maken, is het wel mogelijk hierin te investeren. Want zij zijn flexibeler in hun mogelijkheden om kleine series te produceren. Toch is de toegekende subsidie van de overheid ook hier nodig, om de ontwikkeling te kunnen starten en het eerste prototype op de weg te krijgen.

Volledig emissievrij


Vanaf begin volgend jaar zullen de eerste hybride vuilnisauto's gaan rijden. “Klanten kunnen ze gewoon kopen en we beogen er eind 2011 meerdere op de weg te hebben”, aldus Koornneef. “Ik verwacht dat op termijn de regels zo streng worden dat er helemaal geen emissies van milieuvervuilende stoffen meer getolereerd worden in delen van de stad. Nu zijn er in een aantal steden al milieuzones, waar vrachtwagens die te verontreinigend zijn niet meer in mogen. Er wordt door overheden nagedacht om dit naar 'nul emissie' te brengen en ons product loopt daarop vooruit. Een door TNO ontwikkeld systeem zorgt er namelijk voor dat de vuilnisauto of vrachtauto 'weet' dat het de 'nul emissie zone' inrijdt. Het systeem zorgt er tevens voor dat de batterijen voor die tijd zijn opgeladen en gaat dan automatisch volledig over op elektrisch.

Bron: TNO.nl
 

Terug naar overzicht nieuws >>>