Verkeer en mobiliteit in de verkiezingen

dinsdag 1 juni 2010
timer 3 min
2010 In de aanloop van de Tweede Kamerverkiezingen 9 juni aanstaande heeft adviesbureau Mobycon de verkiezingsprogramma's van alle partijen doorgelicht. In een verkiezingskompas is een overzicht gemaakt van alle standpunten op het gebied van verkeer en mobiliteit. Het meest behandelde thema is filebestrijding.
Verkeer en mobiliteit in de verkiezingen


Kilometerheffing


Niet verrassend is dat alle partijen een punt hebben gemaakt van de kilometerheffing als midel tegen filebestrijding. De VVD en de PVV zijn tegen een kilometerheffing. Zolang de heffing niet meer is dan een 'filebelasting' is ook de SP vooralsnog tegen.
GroenLinks is uitgesproken voorstander van de heffing, net zoals CU en D66. Het CDA wil dat 'de gebruiker betaalt', maar blijft weg van de term kilometerheffing. Ook de PvdA neemt het beladen woord niet op in het programma maar schrijft over 'belasten naar milieubelasting, plaats en tijd'.

Uitbreiding wegennet


GroenLinks en Partij voor de Dieren spreken zich ontegenzeggelijk uit tegen uitbreiding van het wegennet op welke manier dan ook. De CU, SP en D66 zien het als een laatst mogelijke maatregel waarbij alle alternatieven eerst overwogen moeten worden en de uitbreiding een duidelijke meerwaarde moet hebben voor het bestaande wegennet. De PvdA is 'terughoudend' ten opzichte van meer asfalt. CDA zegt dat ook te zijn, maar wil een betere doorstroming bereiken door een 'breder en robuuster wegennet'. Deze omschrijving komt aardig overeen met de aanpak van de SGV. De VVD en PVV zijn helder in hun standpunt en willen allebei het budget voor nieuwe wegen flink opschroeven.

Openbaar Vervoer


Alle partijen vinden dat het OV beter moet, maar wat de kwaliteit zou verbeteren en hoe dat bereikt zou moeten worden, daar wordt opvallend verschillend over gedacht. De PvdA wil verbetering realiseren door één integraal systeem voor heel het OV en een strengere opdrachtgeversrol van de overheid ten opzichte van de vervoerders. De CU werkt dit punt verder uit en stelt verplichte rapportages voor door de vervoerders, over bezetting en klanttevredenheid, om eerlijke concurrentie te bewaken. De Het CDA wil de drie grote steden verplichten tot aanbesteding van hun openbaar vervoer. Daar is de SP juist faliekant op tegen. De socialistische partij wil de verplichte aanbesteding juist afschaffen en hoopt dat de overheid weer haar eigen vervoersbedrijven opstart. De VVD ziet vooral heil in de uitbreiding van het spoor en 4baans hoofdverbindingen. Veiligheid is het speerpunt van de PVV wat betreft OV, met meer bevoegdheden voor conducteurs als oplossing. De partij voor de Dieren pleit vooral voor tariefverlaging.


Alternatieve mobiliteit


Met name GroenLinks, D66 en CU aandacht aan ketenmobiliteit. Die drie partijen achten de verbetering van de aansluitingen tussen de verschillende vervoersmodaliteiten cruciaal voor de aanpak van mobiliteitsuitdagingen. Alle partijen geven daarbij aandacht aan OV, fiets en P+R. GroenLinks wil in deze een 'tramoffensief' wat inhoudt dat regionale treinen, metro, tram en bus als één samenhangend netwerk moeten functioneren. CU is het meest specifiek in haar oplossingen voor de fiets, en benoemd fietsparkeren bij bedrijven en stations, de OV-fiets en fietssnelwegen. D66 besteedt volgens het verkiezingkompas van Mobycon de meeste aandacht aan Het Nieuwe Werken.

Opvallende punten


Investeringen in elektrisch rijden en alternatieve brandstoffen komen met name in de programma's van CU en D66 duidelijke naar voren. De SGP wil snoeien in de jungle van verkeersborden. De CU wil voor het OV een onafhankelijke vervoersautoriteit oprichten die uitkomst moet bieden wanneer concessies vastlopen of zich misstanden voordoen.

Download hier het hele verkiezingskompas Verkeer en Mobiliteit van Mobycon.

Lees ook: Het Nieuwe Werken in de verkiezingen

Terug naar overzicht nieuws >>>