Virtuele verkeerscentrale Amsterdam

dinsdag 15 juni 2010
timer 2 min
In juni van dit jaar krijgt Amsterdam een 'manager' om de verkeersdoorstroming te optimaliseren, en wel in de vorm van de Scenario Coördinatie Module, afgekort SCM. Het project is uniek in Nederland.
Virtuele verkeerscentrale Amsterdam

{igallery 55}

Virtuele verkeerscentrale

In juni van dit jaar krijgt Amsterdam een 'manager' om de verkeersdoorstroming te optimaliseren, en wel in de vorm van de Scenario Coördinatie Module, afgekort SCM. Het project is uniek in Nederland.

Verbeteren doorstroming


De SCM is een technisch hoogstandje, waardoor gegevens tussen de verkeerscentrale
Amsterdam en de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Velsen uitgewisseld kunnen worden en het verkeer vrijwel automatisch aangestuurd kan worden. De Scenario Coördinatie Module is onderdeel van het project Verbeteren doorstroming A10, dat de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat Noord-Holland in 2008 begonnen als onderdeel van het programma FileProof.

Nauwe samenwerking


Het verbeteren van de doorstroming is geen eenvoudige opgave voor zo'n complex wegennet
als dat van Amsterdam, waar verschillende wegbeheerders en verschillende systemen het verkeer in goede banen moeten leiden. Provincie, Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam en stadsregio Amsterdam hebben nauwe samenwerking gezocht om het SCM te ontwikkelen.


Verkeerskundige servicepaketten


Om de doorstroming op de ring te optimaliseren, zouden honderden scenario's nodig zijn. Er werd daarom gezocht naar een systeem om het beheer van de scenario's te vereenvoudigen en conflicten op het rijkswegennet en onderliggend wegennet te voorkomen. René Walhout, adviseur netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat Noord- Holland: ”We wilden een optimale samenwerking tussen de verschillende soorten maatregelen, denk daarbij aan DRIP's, TDI's en VRI's. In dit kader hebben Arane en Advin verkeerskundig onderzoek voor ons gedaan en kwam Advin met het voorstel om het wegennet in acht deelnetwerken te verdelen en gebruik te maken van zogenaamde 'bouwblokken' waarin verkeerskundige services als pakketten van samenhangende maatregelen zijn beschreven.”

Scenario's


Hiermee wordt het aantal scenario's aanzienlijk beperkt en is handmatige bediening van elke losse maatregel niet nodig. Walhout: “We hadden dus al verkeerskundige bouwblokken met scenario's liggen, en beschikten functioneel over de mogelijkheid om losse scenario's te kunnen inzetten. Wel wilden we de scenario's eenvoudiger gecoördineerd kunnen beheren en bedienen. De Scenario Coördinatie Module maakt dit mogelijk. Uiteindelijk hebben we Trinité gevraagd om dit technisch mogelijk te maken.”

Lees het hele artikel, inclusief de beschrijving van het systeem, in VIB 3.

Terug naar overzicht projecten >>>