Wegdek zuivert lucht van stikstofoxiden

donderdag 9 september 2010
timer 3 min
Straten kunnen de luchtzuiverheid rond het verkeer flink gaan verbeteren. Die conclusie kan getrokken worden uit de eerste testresultaten van een wegdek van luchtzuiverend beton. Dit beton verlaagt de concentratie stikstofoxiden (NOx) met 25 tot 45 procent, aldus hoogleraar Jos Brouwers van de TU/e. 
Wegdek zuivert lucht van stikstofoxiden

 

Luchtzuiverende betonsteen


De testen vonden plaats in de gemeente Hengelo waar afgelopen najaar de drukke Castorweg werd heringericht. Als onderdeel daarvan is zo'n duizend vierkante meter weg voorzien van luchtzuiverende betonsteen. Ter vergelijking is een andere strook van duizend vierkante meter belegd met normale stenen. Onderzoekers van de TU/e hebben dit voorjaar drie dagen luchtmetingen gedaan aan de Castorweg, tussen een halve meter en anderhalve meter hoogte. Boven het stuk met luchtzuiverende steen bleek het NOx-gehalte 25 tot 45 procent lager dan boven het stuk met gewone stenen. NOx veroorzaakt smog en zure regen. In het laboratorium was al aangetoond dat de betonstenen luchtzuiverend werken. \"Maar nu geven de resultaten aan dat het buiten ook werkt\", aldus de hoogleraar. In het vervolg van dit jaar staan nog meer metingen op de agenda.

Luchtzuiverend en zelfreinigend


In de uitlaatgassen van autos zitten stikstofoxides. Het luchtzuiverend beton bevat titaandioxide, een fotokatalytisch materiaal, dat de stikstofoxides uit de lucht haalt en met behulp van zonlicht omzet in het onschadelijke nitraat. Het nitraat spoelt vervolgens met regen weg. Er zit zelfs nog een extra voordeel aan de stenen: ze breken algen en straatvuil af, waardoor ze altijd schoon blijven. De betonsteen voor de proef is gemaakt door stenenproducent Struyk Verwo Infra en kan al besteld worden.

Toepassing en aanleg


Brouwers, die sinds september 2009 hoogleraar Bouwmaterialen is bij de TU/e-faculteit Bouwkunde, ziet tal van toepassingsmogelijkheden, vooral op plaatsen waar nu de maximale NOx-concentraties overschreden worden. Voor wegen waar asfalt gewenst is, kan het luchtzuiverende beton gemengd worden met open asfalt, vertelt Brouwers. Verder kan het toegepast worden in zelfreinigende en luchtzuiverende gevels.
Veel duurder wordt een weg niet door de toepassing van luchtzuiverend beton, heeft Brouwers uitgerekend. De steen is weliswaar vijftig procent duurder dan normale betonsteen, maar de totale aanlegkosten zijn maar tien procent hoger.

De provincie Overijssel heeft in het kader van het programma Effectief Duurzaam subsidie voor dit project beschikbaar gesteld. Op Duurzame Dinsdag, 7 september, hebben alle betrokken partijen een bijeenkomst georganiseerd in Hengelo, waarbij sprekers uit wetenschap, politiek en bedrijfsleven nader ingingen op dit project. Kijk op www.duurzamedinsdag.nl.

Dit artikel leest u ook in Verkeer in Beeld Magazine, editie 4 van 2010.

Terug naar overzicht nieuws >>>