Wubbo Ockels presenteert superbus

woensdag 6 april 2011
timer 2 min
Op het voormalige vliegveld Valkenburg is afgelopen maandag de door Wubbo Ockels ontwikkelde Superbus gepresenteerd. Met het gestroomlijnde elektrische voertuig wil Ockels snel, comfortabel en duurzaam openbaar vervoer dichterbij brengen.
Wubbo Ockels presenteert superbus

 

Flexibel en zuinig


Het vervoersconcept van Superbus combineert reizen met hoge snelheid met de flexibiliteit van een auto. Het voertuig is ongeveer net zo lang als een normale bus, maar door zijn lage ligging en aerodynamische vormgeving is hij extreem energie-efficient. Het voertuig verbruikt bij een snelheid van 250 kilometer per uur net zoveel brandstof als een normale bus bij 100 kilometer per uur.

Interieur

De Superbus heeft een ruim en comfortabel interieur met luxe stoelen. Dit geeft de passagier het gevoel dat hij in een verlengde limousine rijdt. Omdat de bus zestien deuren heeft, kunnen passagiers in- en uitstappen zonder dat medereizigers daar last van hebben.

Normale weg

De bus rijdt op de normale weg en heeft geen moeite met rotondes. Op de snelweg moet een superbaan gerealiseerd worden, om ervoor te zorgen dat de bus zijn hoge snelheid kan bereiken. De accu geeft de bus een bereik van 200 kilometer. Bij speciale pitstops kan een lege accu omgeruild worden voor een volle.

Prestaties


Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vergeleek prestaties van de Superbus met die van de Hogesnelheidslijn en de magneetzweefbaan. Uit de vergelijking bleek dat de Superbus het aantrekkelijkst was voor passagiers, het minst belastend voor het milieu en het best scoorde in de kosten-batenanalyse. Het ministerie financierde daarom de bouw van een prototype door TU Delft. Bovendien werd de ontwikkeling van het testmodel gesteund door Connexxion en nog vijftig andere bedrijven.

Bron: EngineersOnline

Terug naar overzicht nieuws >>>