Een app op je schouder

donderdag 19 mei 2011
timer 3 min
Een app op je schouder Gisteravond heb ik een boek gekocht. Een bijzonder boekje over de eigenaardigheden van het hedendaagse verkeer. Ik hoefde niet naar de boekenwinkel; die was toch al dicht. En al was deze open geweest, dan hadden ze dat boek zeker niet op voorraad gehad. Nee, ik bestel het gewoon via internet.
 Een app op je schouder

 

Online bestellen en betalen; een kind kan de was doen. Ik verheug me nu al op het moment dat het postpakket op de deurmat ploft en ik het als een blij kind mag uitpakken.

U en ik kijken hier allang niet meer van op. De online dienstverlening heeft een vlucht doorgemaakt in de laatste jaren, die met de opkomst van mobiel internet sneller gaat. De bijbehorende apps om zaken online te regelen worden steeds sneller en makkelijker in het gebruik. Dus gaan we ook onze parkeerzaken online regelen. Want ook rondom het wegzetten van de auto ontstaat een heel scala aan digitale diensten

Of niet?

Volgens sommige collega's is digitale parkeerdienstverlening de toekomst. Omdat de parkeerder erom vraagt. Omdat het problemen oplost en kosten bespaart. Omdat alles digitaal wordt. Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ja, ik zie dat vergunningverleners en handhavers er baat bij hebben. Maar voor de gemiddelde parkeerder is er niet zoveel te winnen.

De gemiddelde parkeerder... in mijn dagelijkse praktijk word ik er namelijk wel eens mee geconfronteerd. Niet meteen het beeld van de flitsende yup die met één duimbeweging op zijn nieuwste HTC een parkeerplaatsje reserveert en betaalt. Eerder een zilvergrijs echtpaar dat van de kinderen een seniorenmobieltje meekreeg en dat nog nooit heeft gebruikt. Een echtpaar dat het fijn vindt als er een tastbaar bewijs is dat er betaald is.

“Dat is nu zo,” denkt u, “die generatie wordt nog wel opgevolgd door de mensen die nu met mobiele systemen opgroeien; daarbij is inderdaad de telefoon als betaalmiddel een veelbelovende ontwikkeling.” Maar dat gaat waarschijnlijk nog wel even duren.

Het draait erom dat je voor een online dienst de deur niet uit hoeft. Bij het parkeren ben je altijd de deur uit. Je zet je auto nu eenmaal niet op afstand weg. Je bent fysiek altijd op het plekje waar het autoportier dichtklapt. Vanaf daar is het meestal een paar passen lopen naar een parkeerautomaat. Het opzoeken van het telefoonnummer van de parkeerprovider kost bijna nog meer tijd.

Daarbij moet je de techniek en met name de organisatie achter zo'n digitaliseringsslag niet onderschatten; er gaat nogal wat tijd en energie zitten in een goed beheerd systeem met het bijbehorende applicatiebeheer. Je bent als overheid namelijk wel bezig met privacygevoelige informatie. Voor je het weet, zit er een app op je schouder waar je misschien meer last dan plezier van hebt.



Tekst: Marco van Burgsteden – gemeente Wageningen

Terug naar overzicht ParkeerColumns >>>