1 scan als basis voor verschillende toepassingen

dinsdag 28 juni 2016
timer 3 min
Geen last van wegafsluitingen, gevaarlijke situaties of verkeershinder, wel alle benodigde data om bijvoorbeeld de staat van wegbelijning, spoorvorming en verkanting in beeld te brengen. Met de in-house ontwikkelde laserscanauto van Advin wordt de omgeving volledig ingescand. Miljoenen metingen per seconde zorgen voor een realistisch digitaal beeld in de vorm van een puntenwolk. Met behulp van geavanceerde algoritmes worden deze meetpunten omgezet naar bruikbare informatie, onder meer voor snelle en accurate statusrapportages voor opdrachtgevers.

Het idee van dynamisch laserscannen is begin 2000 ontstaan. “Op de Rijkswegen werden metingen uitgevoerd waarbij relatief veel ongelukken gebeurden, helaas ook een met dodelijke afloop”, vertelt Jeroen de Pijper van Advin. “Toen kwam de discussie op gang over een methode waarbij dit niet meer kon gebeuren, waarna het idee van dynamisch laserscannen is uitgewerkt. Dit heeft geresulteerd in een eerste versie van een scanauto, die in totaal acht jaar heeft gereden. Sinds 2015 rijdt een nieuwe versie.” De vernieuwde 3D-laserscan-auto heeft drie scanners: twee aan de zijkant (voor het scannen van de omgeving en objecten in de omgeving) en een aan de achterkant (voor het scannen van het asfalt). De gescande data levert samen een puntenwolk op. Verder heeft de auto camera’s waarmee 360°-foto’s kunnen worden gemaakt en bevinden zich aan de voorkant van de auto drie hogeresolutiecamera’s, die het asfalt vastleggen en zo bijvoorbeeld asfaltschade nauwkeurig in beeld brengen.


Inventariseren en beoordelen

Met al deze gegevens wordt de omgeving nauwkeuring in beeld gebracht in 3D en dat kan in verschillende fases handig zijn. De Pijper: “Allereerst wanneer het gaat om het inventariseren, het in beeld brengen van de feitelijke situatie buiten: hoe is de staat van het wegdek, de kwaliteit  van de markering, spoorvorming en dergelijke.  Ook kun je de obstakelvrije ruimte langs wegen  inventariseren en combineren met verkeersveiligheidsaspecten,  zoals het huidige snelheidsregime  en de rijbaanbreedte. Op deze manier  creëer je met alle gegevens een goed model van  de bestaande situatie, zowel op gebied van de  technische staat als op functioneel gebruik. Dit  model wordt gebruikt voor het beoordelen van  de huidige situatie qua veiligheid en onderhoud  van de weg.”


Verder lezen?

Dit artikel is verschenen in de juni-editie van Verkeer in Beeld en kunt u hieronder gratis downloaden in PDF. Dit magazine heeft als thema (C-)ITS en is voor leden ook in te zien in de online bibliotheek. Nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!

 

Lees verder

De fietskluis kan een rol van betekenis spelen in het MaaS-concept

3 apr om 10:40 uurtimer5 min
Armada Mobility levert de TopSafe fietskluis aan verschillende opdrachtgevers. Oscar Gathier, salesmanager bij…
Lees verder »

Nieuw verkeersmodel voor gemeente Groningen

23 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Sweco en 4Cast gaan een nieuw verkeersmodel voor de gemeente Groningen ontwerpen. Hiervoor maken ze gebruik van…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

Nationaal verkeerskundecongres 2020

17 mrt om 14:54 uurtimer2 min
De voorbereidingen voor het Nationaal verkeerkundecongres 2020 zijn begonnen. Om het programma samen te stellen is…
Lees verder »

Alle snelheidsborden op snelwegen aangepast

16 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Rijkswaterstaat is klaar met het vervangen van de snelheidsbebording langs snelwegen.
Lees verder »

Eerste trajectcontrole op provinciale weg van start

25 feb om 01:00 uurtimer1 min
Op de N414 tussen Baarn en Bunschoten is de eerste van 20 trajectcontroles op provinciale wegen gestart.
Lees verder »

Verkeersmodellering is hevig in transitie

4 feb om 01:00 uurtimer5 min
“Onze verkeersmodellen, die grotendeels dateren uit de jaren 50 en 60, geven geen antwoord meer op actuele vragen…
Lees verder »

Onderzoek naar optimalisatie levensduur batterijen

4 feb om 01:00 uurtimer2 min
TNO en autodeelplatform Amber gaan onderzoeken of een optimale ritplanning bijdraagt aan de levensduur van…
Lees verder »