Afwegingen inzetten mechanisch parkeren

vrijdag 24 februari 2012
timer 2 min
Nederland wordt steeds voller en er is steeds minder ruimte om te bouwen. Als het toch ondergronds moet, waarom dan niet inzetten op mechanisch parkeren? Wat zijn de afwegingen om wel of niet in te zetten op volautomatisch of semi-automatisch parkeren? Kritisch kijken naar referenties en tevredenheidverklaringen van leveranciers blijkt in deze het belangrijkste advies.  

Afwegingen inzetten mechanisch parkeren

 

Kaf van het koren scheiden


Dit is absoluut nodig om het kaf van het koren te scheiden. Immers, een opdrachtgever kan wel eisen stellen aan een systeem, maar wie garandeert dat er geen serieuze storingen ontstaan als er geen betrouwbare referentiekaders zijn? In veel branches is dit een gangbaar procedé, maar in de parkeerwereld is dit (nog) niet gebruikelijk. Tijd voor verandering dus. Ook met het oog op de servicekosten is zorgvuldige selectie van belang. De tarieven voor onderhoud- en servicekosten verschillen per leverancier behoorlijk, dus ook in dit kader is het raadplegen van referenties van belang om hoge kosten te voorkomen.

Vast versus openbaar gebruik


Als de keuze voor een leverancier is gemaakt, is het alsnog maar de vraag of mechanisch parkeren wenselijk is. Hellingbanen in conventionele parkeergarages nemen relatief veel ruimte in beslag, dan kan mechanisch parkeren een mooie ruimtebesparing opleveren. Daarentegen is ondergronds bouwen erg duur, dit kan variëren van 20.000 tot 60.000 euro per parkeerplek. Bij een parkeervoorziening onder een gracht kan dit zelfs oplopen tot 75.000 euro per plek. Mechanisch parkeren wordt voor nu in Nederland nog vooral ingezet voor vast gebruik. Openbaar parkeren kan, er zijn al voorbeelden te noemen waar vergunningparkeren is ingezet, maar het is nog een brug te ver om dergelijke voorzieningen te realiseren voor de ‘piekgarages’ die op zaterdagmiddag volstaan met winkelend publiek. Niet alleen is de verwerkingstechniek hiervoor nog niet snel genoeg, een dergelijke garage zou ook meerdere entrees moeten hebben, wat het enorm kostbaar maakt. Volautomatisch parkeren zou dan ook niet als enig parkeermiddel ingezet moeten worden, vooral omdat het voornamelijk haar doel dient bij de ervaren gebruiker.

Ideaal


Semi-automatische parkeergarages daarentegen zijn ideaal voor kleinschalige toepassing en met name geschikt voor de ervaren gebruiker. Door een dergelijke voorziening bij een nieuw appartementencomplex toe te passen voor een paar auto’s, ben je voor een redelijk bedrag klaar.

Met dank aan Wim van der Heide, senior adviseur parkeervoorzieningen Grontmij.