BAM gebruikt HVO voor het asfaltmaterieel

donderdag 2 juli 2020

Bouwbedrijf BAM Infra gaat Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) gebruiken voor het asfaltmaterieel. Met deze brandstof reduceert BAM de uitstoot van CO2 door haar asfaltverwerkingsploegen tot 89 procent. Daarnaast geeft deze brandstof ook lagere emissies van stikstof, fijnstof en roet.

Voor BAM is HVO-brandstof de nieuwe standaard voor haar asfaltmaterieel dat nu op diesel draait. Volgens Iwan Trompert, bedrijfsleider bij BAM Infra, is HVO de schoonste brandstof die op dit moment voor dieselmotoren te krijgen is. “Dit is wéér een mooie stap in het verduurzamen van ons materieel. Uiteraard kijken we naar elektrificatie, zoals met onze elektrische wals. Of naar waterstof. Alleen is niet alles geschikt om elektrisch aan te drijven. En waterstof is op korte termijn nog geen oplossing. Daarom stappen we nu over op HVO brandstof.”

 BAM heeft voor de levering van deze duurzame brandstof een overeenkomst gesloten met OK Oliecentrale. Dennes Janssens, accountmanager bij OK Oliecentrale: “Zowel tijdens het productieproces als in gebruik is de CO2-uitstoot van HVO minimaal, waardoor deze per saldo tot wel 89% gereduceerd kan worden. Hiermee kunnen bedrijven zoals BAM, zonder aanpassingen aan motor of machine, per direct een stuk duurzamer ondernemen.”

Duurzaamheidsambities

De overstap op HVO brandstof past bij de duurzaamheidsambities van BAM. Eerder nam het bedrijf de eigen gefabriceerde 100% elektrische wals in gebruik. En zo kijkt het bedrijf naar de opties voor de toepassing van waterstof. Om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden.

Over Hydrotreated Vegetable Oil

Hydrotreated Vegetable Oil, ofwel HVO, is een synthetische diesel die gemaakt is van afval- en reststromen. Daarmee is het een directe vervanger voor fossiele dieselolie en kan zonder aanpassingen in moderne dieselmotoren. HVO is een puur synthetisch product met een hoge zuiverheid. Er is geen risico op bacterie- of vlokvorming in de tank zoals dat bij biodiesel wel voorkomt.

Lees verder

ParkeerWekker voorkomt parkeerboete door scanauto

15 sep om 14:36 uur
Waar de markt handig inspeelde op mobiele snelheidsradars door middel van radardetectoren, speelt de Amsterdamse…
Lees verder »

Aanleg Haagse Rotterdamsebaan gaat laatste fase in

7 sep om 10:25 uur
De Haagse Rotterdamsebaan, waarvan de Victorie Boogie Woogietunnel een groot deel uitmaakt, nadert zijn voltooiing…
Lees verder »

Is smart ook slim ingericht?

31 aug om 11:44 uur
Wanneer het label ‘smart’ te krachtig wordt, kan minder worden gekeken naar het einddoel of naar een doortimmerde…
Lees verder »

Green Team Twente promoot de toekomst van waterstof

14 jul om 10:00 uur
Het Green Team Twente van de Universiteit Twente promoot al bijna tien jaar de toekomst van waterstof als serieus…
Lees verder »

Pilot: Almere, provincie Flevoland en Vialis meten en 'regelen' omgevingsklimaat

8 jul om 13:31 uur
De gemeente Almere, provincie Flevoland en Vialis zijn gezamenlijk een pilot gestart in Almere om het verkeer te…
Lees verder »

“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

3 jul om 08:54 uur
Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad…
Lees verder »

ITS en Fiets: Corona-proof fietsen

1 jul om 12:30 uur
Door de Corona-crisis hebben we overal in Nederland te maken met de 1,5-meter samenleving. Nu per 1 juni steeds…
Lees verder »

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »