Een gestandaardiseerd displayprotocol

maandag 5 augustus 2013
timer 2 min
Een gestandaardiseerd displayprotocol Beter benutten van bestaande wegen is een speerpunt voor veel gemeentelijke wegbeheerders, hiervoor wordt steeds vaker route- en parkeergeleiding ingezet. De mogelijkheden groeien, maar het is nog een uitdaging deze functionaliteiten werkend te krijgen in de eigen centrale. 

Een gestandaardiseerd displayprotocol

Eerste gebruiker: gemeente Tilburg

Er is namelijk nog geen gestandaardiseerd communicatieprotocol voor displays; daarom is het gratis en open protocol Disperanto ontwikkeld. Als je als wegbeheerder displays van verschillende leveranciers inkoopt krijg je te maken met verschillende communicatieprotocollen; elke leverancier praat in zijn eigen taal. Het kost vaak veel tijd - en dus geld - om het werkend te krijgen. Hieruit ontstond de wens bij meerdere wegbeheerders om één gestandaardiseerd communicatieprotocol te ontwikkelen. Voor de gemeente Tilburg is dit gerealiseerd via Disperanto. Dit protocol biedt een hoop voordelen; zo worden met één communicatieprotocol alle displays, waaronder DRIPS, dynamische pijlen en VXX-borden, aangestuurd. Tevens is het dataverbruik geoptimaliseerd voor aansturing met draadloze verbindingen als GPRS of 3G. Hierdoor is het dataverbruik gereduceerd met een factor 20, wat een hoop communicatiekosten scheelt. Het protocol ondersteunt het gebruik van 2 tot 16,7 miljoen kleuren. Verder wordt al het aangesloten instrumentarium in het veld gemonitord; de wegbeheerder krijgt automatisch een melding bij diverse soorten storingen. 

Gratis, open protocol

Technolution faciliteert deze ontwikkeling in samenwerking met Data Display. Technolution ervaart bij het onderhoud van zijn MobiMaestro-systeem ook de nadelen van alle verschillende protocollen. MobiMaestro is namelijk een open verkeersmanagementplatform waar leveranciersonafhankelijk alle instrumentaria aan gekoppeld kunnen worden om deze vanuit één gebruikersinterface tegelijk aan te sturen. Deze kennis en onze ervaring met het reeds gestandaardiseerde IVERA-protocol voor VRI’s hebben wij ingezet voor de ontwikkeling van Disperanto. Om de markt te faciliteren, bieden wij Disperanto gratis en open aan. Tevens is de broncode van simulatoren voor zowel de displaykant als voor de centrale server vrij beschikbaar. 

Download het gratis en open protocol Disperanto op www.disperanto.org

 

 

 

Lees verder

Nieuw verkeersmodel voor gemeente Groningen

23 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Sweco en 4Cast gaan een nieuw verkeersmodel voor de gemeente Groningen ontwerpen. Hiervoor maken ze gebruik van…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

Nationaal verkeerskundecongres 2020

17 mrt om 14:54 uurtimer2 min
De voorbereidingen voor het Nationaal verkeerkundecongres 2020 zijn begonnen. Om het programma samen te stellen is…
Lees verder »

Alle snelheidsborden op snelwegen aangepast

16 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Rijkswaterstaat is klaar met het vervangen van de snelheidsbebording langs snelwegen.
Lees verder »

Eerste trajectcontrole op provinciale weg van start

25 feb om 01:00 uurtimer1 min
Op de N414 tussen Baarn en Bunschoten is de eerste van 20 trajectcontroles op provinciale wegen gestart.
Lees verder »

Verkeersmodellering is hevig in transitie

4 feb om 01:00 uurtimer5 min
“Onze verkeersmodellen, die grotendeels dateren uit de jaren 50 en 60, geven geen antwoord meer op actuele vragen…
Lees verder »

Onderzoek naar optimalisatie levensduur batterijen

4 feb om 01:00 uurtimer2 min
TNO en autodeelplatform Amber gaan onderzoeken of een optimale ritplanning bijdraagt aan de levensduur van…
Lees verder »

Aanschafsubsidie elektrische auto's

3 feb om 01:00 uurtimer2 min
Vanaf 1 juli 2020 is er subsidie beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto willen aanschaffen. Voor…
Lees verder »