Helmond is nu "twee slimme kruispunten" rijker

woensdag 12 september 2018
timer 3 min
De uitrol van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's) in Nederland is een stapje verder: sinds 12 september zijn twee VRI's op twee kruispunten in Helmond slim gemaakt. Via een geavanceerd realtime model, Smart Traffic genaamd, communiceren de verkeerslichten 20 seconden van tevoren via sensoren met tegemoetkomend verkeer. En dat is langer dan gebruikelijk in de 'iVRI-wereld', vertelt Jeroen Brouwer, manager Mobility Solutions bij ingenieursadviesbureau Sweco.

Het Smart Traffic-systeem combineert floating car data vanuit GPS-signalen, lussen in de weg en verkeerscamera’s. Deze data worden vervolgens geanalyseerd in een realtime verkeersmodel, dat de meest optimale doorstroming berekent en de aansturing van de verkeerslichten daarop aanpast.

Aan de hand van het actuele verkeersaanbod en de snelheid van het verkeer wordt bepaald welke groenfase het beste past bij de kruising op dat moment. Uit eerste berekeningen bleek dat de wachttijd in Helmond met 22 procent en de CO2-uitstoot met 15 procent verlaagd kan worden.

Zo werkt het ‘slimme kruispunt’

Configureerbaar

Een team van verkeerskundigen en ICT’ers van Sweco schreef de Smart Traffic-software, waarbij verkeerskundige kennis werd omgezet in software-eisen. “Standaard in de iVRI-wereld is om floating car data ongeveer 100 meter voor het verkeerslicht te gebruiken”, vertelt Brouwer. “Wij kozen ervoor om verkeersdata al veel eerder met het verkeerslicht uit te wisselen, in het centrum van Helmond tot wel 500 meter. Zo krijg je een betrouwbaardere groen- en roodtijd.”

De afstelling van het aantal seconden van de voorspellingshorizon is overigens configureerbaar, vult de verkeerskundige aan. “Het kan bijvoorbeeld ook 40 seconden zijn. Maar op het moment dat de data met het verkeerslicht gaan communiceren, kan je niet meer anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Zoals dat tussendoor een auto van een parkeerplaats komt aan de overzijde. Die wil je niet 40 seconden laten wachten.”

Precieze afstemming

De twee kruispunten bevinden zich in de binnenstad van Helmond, op zo’n 50 meter afstand van elkaar. Dat vergt een precieze afstemming, vertelt Brouwer. “Als de verkeerslichten niet direct op elkaar reageren, dan staat meteen één kruispunt vast. We hebben te maken met vele verkeersstromen. En daarnaast ook nog met voetgangers en fietsers, die zijn stukken onvoorspelbaarder.”

Talking Traffic

In het partnership Talking Traffic is afgesproken om in 2018 een kwart van de 5500 verkeerslichten in Nederland intelligent te maken. In februari 2018 werden de eerste zes iVRI’s geactiveerd op de N205 bij Schiphol.

De iVRI’s in Helmond zijn de eersten van de hand van Sweco, één van de vijf softwareleveranciers binnen het partnership. “Het lange wachten was bij ons vooral op de complexe software”, zegt Brouwer. “Nu die er eenmaal is kunnen we hopelijk snel uitrollen.” Dit jaar verwacht Sweco nog een aantal locaties in Helmond van iVRI’s te voorzien, waarna ook Apeldoorn en Dordrecht volgen.

Lees verder

Ontdek de trends in smart mobility

20 mei om 13:47 uur
CCV presenteert het rapport 'Smart Mobility, 15 trends door 11 experts'. In het rapport komen 11…
Lees verder »

Innovatieve aanbesteding voor A348 Arnhem-Dieren

18 mei om 11:06 uur
De provincie Gelderland heeft het wegonderhoud van de A348 Arnhem-Dieren op innovatie wijze aanbesteed. Hierin…
Lees verder »

Wat mobiliteitstrends betekenen voor betaalwijzen

12 mei om 10:22 uur
Tijdens het verzamelen van deskundige inzichten voor ons komende rapport over mobiliteitstrends, werden een aantal…
Lees verder »

Drie provincies werken aan energieopwekkend wegdek

4 mei om 12:27 uur
De provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant slaan de handen ineen bij de ontwikkeling van…
Lees verder »

ECT deelt containerdata via veilige datadienst

1 mei om 15:55 uur
De containerterminal-operator Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) is toegetreden tot datadienst iSHARE, een…
Lees verder »

Vrachtwagen op waterstof-brandstofcel met mobiel tankstation

14 apr om 11:31 uurtimer5 min
H2-Share's eerste vrachtwagen op waterstof rijdt nu in Nederland. De vrachtwagen is gebouwd door VDL. Uniek aan de…
Lees verder »

Heel Brabant online

6 apr om 14:37 uurtimer5 min
Provincie Noord-Brabant nam vier jaar geleden het voortouw voor een provinciebreed verkeersmodel dat de data van…
Lees verder »

Hoe ga je om met de logistieke uitdagingen tijdens de COVID-19 crisis?

6 apr om 11:12 uurtimer5 min
Supermarkten hebben te maken met een toenemende vraag, retailers en restaurants stappen over op bezorgdiensten. De…
Lees verder »