Jongeren willen auto niet delen

maandag 21 november 2016
timer 2 min
Jongeren tussen 12 en 24 jaar willen hun toekomstige auto niet delen. Dat blijkt uit onderzoek van Connected Strategische Veranderingsprocessen. Zij onderzocht de visie van jongeren op mobiliteit en de deeleconomie in de toekomst.

Jongeren willen in de toekomst hun auto niet delen met onbekenden, blijkt uit het onderzoek. Terwijl de helft van de SnappCar-gebruikers tussen de 20 en 39 jaar is. 67% van de jongeren wil de auto enkel met bekenden, vrienden en familie delen en 65% de fiets.

 

Opmerkelijk, aldus Marco Maréchal van onderzoeksbureau toConnect. “De deeleconomie heeft de toekomst, maar jongeren geven aan helemaal niet met iedereen te willen delen.” Zijn conclusie luidt dan ook dat we jongeren meer bewust moeten maken van de ontwikkelingen in de markt. Onderzoeksbureau toConnect hield dit onderzoek onder 1000 jongeren, om jongeren te betrekken in het proces van mobiliteitsveranderingen. De ontwikkelingen in de branche gaan hard, aldus Maréchal, maar niemand vraagt hoe de toekomstige gebruiker, de jongere, er over denkt.

 

Zelfrijdende auto’s en connected cars

Verder kent tweederde van de jongeren de term ‘connected cars’ niet. De term ‘zelfrijdende auto’ is bekend bij 35% en 45% denkt te weten wat het is. Bij zelfrijdende auto’s denken jongeren vaak aan elektrische auto’s, die op afstand en zonder chauffeur rijden. Bij connected cars denken ze aan auto’s die met elkaar in verbinding staan, waarbij je kunt inspreken of typen waar je heen wil en de auto er dan zelf heen rijdt.

 

Driekwart van de jongeren geeft aan zelf de controle over het stuur te willen houden, omdat het anders niet meer leuk wordt gevonden. Eveneens driekwart vindt een zelfrijdende auto gevaarlijk. Jongeren stappen liever in een vervoersmiddel mét bestuurder dan zonder. 48% verwacht minder ongelukken en 47% minder files.

Jongeren delen auto liever niet

Lees verder

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie

6 okt om 10:03 uur
Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen…
Lees verder »

Verkiezing mooiste fietsenstalling van het jaar

6 okt om 09:47 uur
In de regio Haaglanden is de verkiezing van de mooiste fietsenstalling van het jaar begonnen. Het gaat dan om…
Lees verder »

Fiets- en voetgangersoversteek in één oogopslag

6 okt om 09:17 uur
Onmiskenbare, geel omhulde fiets- en voetgangersknoppen vallen sinds 20 jaar op in het Zwitserse straatbeeld. Deze…
Lees verder »

Stein loopt op de troepen vooruit met GIS-erfgoedkaart

28 sep om 16:54 uur
Met de Omgevingswet en het omgevingsplan in 2022 op komst, moet elke Nederlandse gemeente zijn cultureel erfgoed…
Lees verder »

Met verkeersdata richting smart cities

23 sep om 13:55 uur
“Ons doel is om veiligere en leefbaardere steden te creëren”, vertelt Epko van Nisselrooij, Business Development…
Lees verder »

'Voor de GIS-viewer heb je geen technische vaardigheden nodig'

23 sep om 13:00 uur
“De presentatie die wij geven op het Verbindingsfestival gaat over een moderne GIS-viewer om informatie op de…
Lees verder »