Kortrijk, Deinze en Boecholt: Fietsgemeente/Fietsstad 2020

dinsdag 6 oktober 2020

De gemeente en steden Kortrijk, Deinze en Boechout zijn op 6 oktober tijdens het VSV-Fietscongres bekroond tot Fietsgemeente/Fietsstad 2020 door Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. In totaal negen Vlaamse steden en gemeenten waren eerder dit jaar door 24.000 Vlaamse fietsers genomineerd als kanshebbers voor de titel. Fietsgemeente/Fietsstad 2020 is een initiatief van de Vlaamse Stichting  Verkeerskunde in samenwerking met de Vlaamse Fietsersbond.

 

De prijs werd uitgereikt tijdens het online Fietscongres van 6-9 oktober dat de VSV organiseerde met de steun van de Vlaamse overheid en in samenwerking met Fietsberaad Vlaanderen en de Stad Antwerpen. Het is de vierde keer dat deze titels worden toegekend, na eerdere edities in 2012, 2015 en 2018. Kortrijk valt voor de eerste keer in de prijzen, Deinze en Boechout waren eerder al winnaar.

Negen genomineerden, drie winnaars

Eind 2019 konden alle Vlaamse fietsers hun favoriete fietsgemeente of -stad beoordelen op fietsveiligheid en fietscomfort. De drie gemeenten of steden met de hoogste scores gingen vervolgens door naar de tweede ronde, in drie categorieën: meer dan 50.000 inwoners; tussen 20.000 en 50.000 inwoners; en minder dan 20.000 inwoners. Deze, in totaal negen genomineerden werden vervolgens diepgaand doorgelicht. Uit deze analyse werden de drie winnaars benoemd. 

Categorie 1, Kortrijk: de fietsprojecten staan niet op zichzelf 

Kortrijk heeft de uitgesproken ambitie om de meest fietsvriendelijke centrumstad van Vlaanderen te worden. Door tal van ingrepen geeft de stad meer ruimte aan voetgangers en fietsers om zo een gezondere leefomgeving te creëren met minder verkeersslachtoffers. Kortrijk heeft een sterke, coherente visie uitgebouwd en werkt vlot samen met alle partijen. De vele projecten kaderen steeds in één visie en staan dus niet op zichzelf. De voorbeeldrol van het bestuur is indrukwekkend, de stad is hiermee een voorbeeld voor alle andere steden op het vlak van een integrale fietsvisie en -beleid. 

Categorie 2, Deinze doorbereken van barrières met fietsbruggen en -tunnels

Deinze beschouwt het terugdringen van het aantal verkeersongevallen en slachtoffers en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid als de belangrijkste argumenten om te kiezen voor duurzame mobiliteit. Om het fietsgebruik te bevorderen, zet Deinze in op het doorbreken van barrières door de aanleg van fietsbruggen en -tunnels. Het volledige stadscentrum werd omgevormd tot een fietszone. Deinze plaatst de fiets nog steeds op de eerste plaats en neemt haar voorbeeldrol als fietsgemeente ter harte. Ook op bovenlokaal vlak is de stad een voortrekker in het fietsbeleid.

Categorie 3, Boechout: Zone 30 is standaard, tenzij

Boechout zet in op de uitbouw van 30km-wegen en fietsroutes om ontbrekende schakels in het fijnmazige netwerk te realiseren. Hierin wordt zone 30 de standaard in de gemeente, tenzij anders aangegeven, en sluiproutes worden aangepakt met verkeersknips. Met de maatregelen toont Boechout aan dat een doordacht fietsbeleid aan de rand van een grootstedelijk gebied wel degelijk mogelijk is, en zelfs vooruitgang kan boeken.

335 miljoen euro voor fietsinfrastructuur in 2021

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters feliciteerde de winnaars en looft alle Vlaamse steden en gemeenten die werk maken van een sterk fietsbeleid. En daar draagt de Vlaams regering zelf ook volop aan  bij. De minister maakt bekend dat de regering in 2021 335 miljoen euro vrijmaakt voor fietsinfrastructuur en 300 miljoen euro voor onder meer fietsveiligheid. Fietsen moet een reflex worden voor iedere burger die naar zijn werk, de winkel, sportclub of naar school gaat en fietsen moet de ambitie zijn voor iedere overheid, aldus de minister. De drie bekroonde gemeenten en steden ontvangen een subsidie van 50.000 euro voor verdere investeringen in fietsvoorzieningen.

mobiliteitsplatform artikel